Átadták a forgalomnak a 420 millió forintért felújított Tatabánya-Környe vasútszakaszt, amelyen a vonatok 80 kilométeres sebességgel közlekedhetnek – tájékoztatta a távirati irodát szerdán a MÁV szóvivője. (MTI, 2008. november 26.)
Nagyon dicséretes, hogy felújítanak egy vasútvonalat, bár megkockáztatom: ezen a vonalon igazából nem lesz soha akkora utasforgalom, hogy a vasúti személyszállítást komoly szakmai érvekkel lehessen indokolni. Valójában mellékvonalról van szó. A vonal újjáéledésének története nagyon tanulságos.
A Tatabánya - Oroszlány vonal annak köszönheti újjászületését, hogy 2006 végén, amikor bevezették az ütemes menetrendet, akkor Oroszlányból közvetlen vonatok indultak Budapestre. Ráadásul nem is akármilyen közvetlen vonatok: a vadiúj Flirt motorvonatokat vetették be. Az ok egyszerű: a vonatok menetrendje olyan volt Budapest és Tatabánya között, hogy belefért az időbe az, hogy a Flirt még elcsattogjon Oroszlányba. Az órás ütem és a szép új, közvetlen pesti vonat csodát tett: a reménytelennek hitt mellékvonalon látványosan megnőtt a forgalom. Persze még így is alacsony, gyakran üresek a vonatok, de nagy volt a növekedés.
A következő évi menetrendi koncepció már más volt, de a Flirtet Oroszlánytól nem lehetett elvenni. Most átszállással utazhatnak Pestre.
Aki figyelmesen olvassa a szakmai fórumokat, megtudhatja: egyzer volt, hol nem volt, hogy egy arra vetődő nagy ember meglepődött azon, milyen lassan megy a vonat Oroszlányba, és lám, azonnal átépítették a vonalat.
Bárcsak másfelé is gyakran utazna ez a nagy ember. Például Bátaszék és Szekszárd között...
Ui.: A ma a netre föltett új menetrend szerint a felújított vonalon ritkábban járnak a vonatok, mint korábban, amíg fele ekkora sebességgel mehettek. Még nem látom a különböző döntések mögötti rációt, de erősen gondolkodom...