Tevan Imre újságíró, vonatbuzi beindult. Blogjában sorra jelenteti meg a cikkeket a vasúton tapasztalható visszásságokról. Elsősorban a menetrenddel kapcsolatos problémákat írja meg.
A vasút szövevényes, áttekinthetetlen világ. Érdekes változást jelentett mindebben az internet megjelenése. A netes nyilvánosság elé hatalmas mennyiségű belső információ kerül. A pletykák terjedési sebessége megnőtt.
Először vala az index.hu fóruma. Mára már sok száz topikra esett szét, de még mindig nagyon népszerű. Itt rendszeresen megtudhatjuk, milyen pazarló fordulókat alakítottak ki, hogyan végeznek el öten egy egyemberes feladatot. Hogyan alszanak a mozdonyon munkaidőben a masiniszták stb..
Tevan meg szorgalmasan olvas és ír. Sokat merít a fórumból is. Ő az egyetlen olyan újságíró, aki igazán személyes hangvételű cikkekben bírálja, dicsőíti a vasutat, rendszeresen a nyilvánosság elé tár visszásságokat, be tudja juttatni az üzenetet a médiába. Valljuk be őszintén, a hagyományos újságok (beleértve az internetes újságokat is), még mindig nagyon komoly nyilvánosságot biztosítanak. A fórumok, és az enyémhez hasonló blogok nem részei ma még igazából a közbeszédnek. Most még az van, amit megír az újság, bemond a rádió, ami bekerül a híradóba.
Alig akad olyan újságíró, aki komolyabban foglalkozik a vasúttal. Kapitány-Szabó a Népszabadságtól, vagy Putsay Gábor a Magyar Hírlaptól sokat ír a vasútról, de őket a nyomtatott média korlátai miatt kevésbé ismerhetjük meg. Tevan azonban blogol és harcol. Miközben a két fent említett úr kritikus a személyszállítás kínálat bővítésével kapcsolatban, Tevan fáradhatatlanul ontja a cikkeket az ütemes menetrend védelmében.
Fura egy országban élünk. Miközben Hollandiában, Ausztriában, Németországban, Csehországban, Svájcban és még sok helyen a bő menetrendi kínálat, a nagy mobilitás nyújtása, az ütemes közlekedés a divat, addig nálunk még vitatott dolog ez. Tevan és az index.hu lelkesedése az ütemes menetrend iránt ebből a szempontból periferikus jelenség. A Népszabadság is, a Magyar Hírlap is inkább azt sugallja: korszerűbb járművek, nagyobb sebesség kell a jó vasúthoz, és kétkedőek az ütemes menetrenddel kapcsolatban.
Tevan gyakorlatilag egyedül van. Az országos médiumok közül a menetrend trükkjei senki mást nem érdekelnek.
Ami meg a jó vasutat illeti, ahhoz bizony korszerűbb járművek, nagyobb sebesség és kínálati menetrend szükségeltetik. Legalább ez a három dolog; így együtt.
Kíváncsi vagyok, Tevan cikkei meddig jutnak. Kíváncsi vagyok, képesek-e az ütemes menetrend barátainak táborát növelni. Mert erőfeszítése kontraproduktív is lehet: olyan dühvel üti-veri a vaskalapos vasutasokat, hogy azok csak egyre jobban gyűlölik majd ezt az egyébként jó közlekedésszervezési módszert. Arra is kíváncsi vagyok, más médiumok átvesznek-e bármit Tevan blogbejegyzéseiből.