Már régóta szerettem volna írni Zugló állomásról. Igen sajátos hangulatú hely. Mások egyszerűen csak ocsmánynak mondanák. Jellegzetes kép, hogy egy hajléktalan nyitogatja az ajtót a váróterembe igyekvő utasoknak. Zugló példáján akartam megmutatni, milyen hihetetlen, hogy még a fontos állomások tisztasági festésére sem költenek. Hogy borzalmasan néz ki Rákospalota-Újpest; hogy eső után még napokig folyik, csöpög a víz Kőbánya-Kispest perontetőiből.
Mire nekikezdtem volna, bejelentett a MÁV egy felújítási programot. Zugló is benne van, meg Köki is. Ez jó, nagy tempóban kell (sajnos) folytatni. Még a nagyforgalmú elővárosi vonalakon is bőven találunk ijesztő állapotú állomásokat. Például hiába építették át nemrég Gyál állomás vágányait és peronjait, a vasútállomás nagyon gyászosan néz ki.
A felújításoknál azért fontos tudni, hogy ma már jelentősen lecsökkent a vasútállomások szerepe. A jegypénztár miatt mennek be az utasok, rossz idő esetén meg szeretnének fedett helyen várakozni. A klasszikus vasútállomások nagy terei azonban ritkán telnek meg, egyre több a bezárt váróterem.
A nagyobb településeken gyönyörűen újjáépítik a vasútállomást. A felújítás költsége azonban ijesztően nagy összeg: Pécsett másfél milliárdot költenek az állomásra, pedig ma már negyedakkora alapterület is elég lenne. A pécsihez hasonló, már felújított szegedi nagyállomáson az üzlethelyiségek üresek, a resti bezárt, működik egy ügyfélszolgálat óriási területen, de betérő alig akad.
Nyugat-Európában gyakorlatilag bevásárlóközponttá igyekeznek átalakítani a vasútállomásokat (példa Potsdamból). Ehhez hasonlít, hogy a MÁV-os felújítási programban Kormányablakok létesítése is szerepel. Az igazi persze az lenne, ha az állami ügyfélszolgálat mellett minél több piaci bérlő is beköltözne a fölöslegessé vált terekbe. Ez Magyarországon azért nehezebb, mert a vidéki városok elővárosi forgalmának java nem vasúton, hanem busszal zajlik. A változást csak az hozhatja el, ha a buszállomások közül minél több költözik a vasúthoz. Eddig persze általában külön épületet emeltek a két közlekedési módnak, de valójában a régi vasútállomásokon a buszosok is elférnek. Addig is (visszautalva a zuglói ajtónyitásra) a hajléktalan és fotocella közötti középutat javaslom. A legtöbb helyen a festék és az új vakolat csodát tesz.
Képek forrása: www.vasutallomasok.hu Gyál: Fotó: Sándor Antal, Zugló: prozak01
A fenti honlapon sok szép vasútállomás is látható. Érdemes például megnézni a frissen felújított Tápiószele, Tápiószecső állomást, és követni képeken a 120-as számú vonal épületeinek megújulását. Az ország más tájain is látni szép állomásokat: elég rákeresni Putnok vagy épp Nógrádkövesd felvételi épületére. Tovább kalandozva az országban Szekszárd vagy Dombóvár felújított állomását ajánlott megnézni. A legújabb épületek közül pedig érdemes a Velencei-tó parti állomásokat kikeresni. A képeken az újjáépítés folyamata is látható. Őriszentpéteren és az oda vezető vasútvonalon szintén teljesen új épületek láthatóak.