Múzeumba való a mellékvonali vasutazás? Uniós pénzből költenek egy a szentendrei Skanzenben egy műmellékvonal építésére, miközben a valódi mellékvonalak haldokolnak, pusztulnak. A közösségi közlekedéssel nehézkesen megközelíthető Skanzenben az autóval érkező apák megmutathatják fiaiknak milyen is a vasút. A múlt.
Az áprilisi szezonnyitásra elkészül a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum új bejárata, a műemléki védettséget élvező mezőhegyesi vasútállomás mása, és tavasztól utazhatnak a látogatók a skanzenvasúton is. Cseri Miklós, a létesítmény főigazgatója kedden beszámolt arról, hogy a XIX. század végének hangulatát idéző állomásépület felépítése része a tavaly megkezdett, összesen 2,2 milliárd forintba kerülő múzeumgyarapító programnak. Ebben - az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében uniós forrásból és hazai pénzekből nyert pályázat révén - négy ütemben gazdagodik a skanzen.
(Tavaszra új bejárat és kisvasút készül a Szentendrei skanzenben, 2009. január 7., kultura.hu)
Fura helyzet, hogy a vasút bekerül a szentendrei Skanzenbe, hiszen múzeumvasúttá nyilvánítva, ennyi pénzt ráköltve csodálatos dolgot lehetne varázsolni mondjuk a Győr - Veszprém vonalból. Utóbbit, Magyarország talán legszebb vasútját régóta fenyegeti az a veszély, hogy bezárják, pedig kisebb léptékű, ésszerű korszerűsítéssel kirándulóvasúttá, múzeumvasúttá lehetne alakítani.
A magyarországi mellékvonalak nagy részét valószínűleg nem lehet megmenteni, eljárt fölöttük az idő, lassú agóniára ítéltek. Amíg a falu közepén végigmegy a busz, addig a faluszéli vasutat még azok közül is kevesen választják, akiknek nincs autójuk. Áruszállításra, termények fuvarozására és napi néhány pár személy- vagy vegyesvonattal utasforgalomra jöttek létre a vicinálisok. A teherautó és a busz fölöslegessé tette őket.
Dönteni kellene, és az életképes mellékvonalakat megtartani, fejleszteni; hatékony, normális vasúttá alakítani. A végképp utas nélkül maradt vonalakat pedig meg kell szüntetni. Akkor azt látná az ország: van fejlesztés és visszafejlesztés is.
Most csak a múzeum fejleszt. Pedig ennyi pénzből két három vasútvonal éledhetne újjá, és nemcsak a múzeumban lenne az utasok számára is vonzó vicinális.
(Illusztráció: Bz szerelvény Bélapátfalva környékén, fotó: www.benbe.extra.hu)