Miközben ezen a blogon is többször írtunk (többen, blogger és kommentezők) arról, hogy a vasúton megtakarítást nem csak a szolgáltatások visszafogásával, hanem a hatékonyság növelésével is biztosítani lehet, a MÁV inkább vonalakat zárna be.
A hvg.hu cikke szerint az állami vasúttársaság vezetése szerint a kevesebb állami támogatás azt jelenti, kevesebb vonalon járnak majd a vonatok. Mindezzel a MÁV figyelmen kívül hagyja a Reformszövetség ajánlásait. Kérdés, hogy Oszkó Péter pénzügyminiszter, a Reformszövetség egykori tagja hogyan fogadja, hogy a MÁV elutasítja az Antal Dániel által írt szövetségi ajánlásokat, és annak szellemével teljesen ellentétes javaslatokat terjeszt elő.
Illetve elnézést, egy dologban a Reformszövetségi anyag, és a hvg.hu által kiszivárogtatott MÁV-os terv azonos: árat akarnak emelni.
A jegyárak emelése valószínűleg elkerülhetetlen. Annál is inkább, mert legutóbb két éve, 2007 májusában nőttek a távolsági közlekedési tarifák. Minél nagyobb részt vállalnak ugyanis az utasok az üzemeltetési ráfordításokból, annál kevesebb költségtérítésre szorulnak az államtól a közlekedési vállalatok. A vasúti személyszállítás esetében például az utasok mindössze 18 százalékot, mintegy 40 milliárd forintot fizetnek meg az évi mintegy 230 milliárd forintos költségből. Ezért költségtérítés címén a MÁV Start Zrt. működtetése az idén 165,1 milliárd, a GYSEV Zrt.-é 5,1 milliárd, a Volán-társaságoké pedig 21,6 milliárd forintjába kerül az állami büdzsének.
(MÁV és Volán: fizessen az utas meg az autós!, hvg.hu, 2009. május 28.)
A vasúti árak kialakításánál környezetvédelmi, rövid távú gazdaságossági továbbá szociális szempontokat lehet figyelembe venni. Úgy tűnik, most a szociális árrendszer felől akarnak elmozdulni a rövid távú gazdaságosság felé. Magam a környezetvédelmi, hosszú távú gazdaságossági logikára szavaznék, de úgy tűnik, most csak rövid távon szabad gondolkodni. A teljes ár emelése szerintem nem kívánatos, de a kedvezmények akár úgy is átalakíthatóak, hogy a vasút versenyképessége nőjön.
A java azonban most jön:
A HVG úgy tudja, a MÁV ajánlatában ismét felmerült legalább 35 vasútvonal megszüntetése. A különböző variációk alapján 7, 13 vagy akár 25 milliárd forintot is meg lehetne takarítani azzal, ha a vasúti személyszállítás teljesítményét 10, 20 vagy 30 százalékkal visszafognák. Ez legalább 35, legfeljebb 60 vasútvonal bezárásával járna.
(MÁV és Volán: fizessen az utas meg az autós!, hvg.hu, 2009. május 28.)
Vasútvonalak bezárása rövid távon nem jelent jelentős megtakarítást (középtávon már igen), a vasúti szolgáltatások általános visszafogása (vonatok kihúzása a menetrendből) pedig szinte biztosan nem hoz megfelelő eredményt. Utóbbira pár éve már volt példa, és akkor több bevételt vesztett a vasút, mint amennyit megspróoltak a vonatok számának csökkentése révén. A vasútnak nagyon magasak az állandó költségei, így egy-egy vonat nem közlekedése alig-alig jelent takarékoskodást, de az utasokat elijeszti.
Így zárja cikkét a HVG:
A járatok csökkentésével, valamint a tarifaemeléssel évente 40-50 milliárd forinttal kevesebb állami támogatásra szorulnának a közlekedési vállalatok. Az ötletelésnek azonban csak akkor lesz értelme, ha a kormány még a nyáron kidolgozza a konkrét intézkedéseket, és szeptemberre már azok alapján készülnek el a jövő évi menetrendek.
(MÁV és Volán: fizessen az utas meg az autós!, hvg.hu, 2009. május 28.)
Halkan megjegyzem: a vasútvállalatok már rég elkészítették jövő évi menetrendjüket, és meg is rendelték azt. Ezt írják elő a jogszabályok...
A hazai közösségi közlekedési rendszerből érdemes lenne kihozni valami jobbat. Nem a reform értelmetlen, hanem a puszta megszorítás. A MÁV takarékossági ötletei azért nem jók, mert ma Magyarországon senki sem hiszi azt el, hogy a vasút a lehető leghatékonyabban működik. Úgy kellene a vasútnak takarékoskodnia, hogy közben a versenyképes vonalain továbbra is legalább a jelenlegi szinten, de inkább jobban szolgáltat.