Oszkó Péter (a pénzügyminiszter) megmondta: "a Nemzetközi Valutaalappal kötött hitel-megállapodás tartalmazza a vagyonadót, a MÁV és az önkormányzatok finanszírozásának átalakítását, "hiszen ezeket a kérdéseket meg kell oldani"." (Forrás: portfolio.hu, 2009.06.11.)
A pénzügyi tárca 40 milliárdot venne el a közösségi közlekedéstől. Fogadjuk el, hogy az IMF akaratának meg kell felelni. De mit lehet rövid távon tenni? Tegyük fel, hogy Oszkó "reformszövetséges" reformokat akar. Nézzük meg, Oszkó "elvtársa", a Reformszövetségben szintén tevékenykedő Antal Dániel korábban ismertetett javasalatai közül mi az, ami rövid távon is hoz a konyhára?
1. Humán ügyek: Bércsökkentés révén talán lehet spórolni, de ez sem oly' egyszerű dolog - lásd: szakszervezetek. (Az elbocsátás rövid távon drága.)
2. Tőke: Ingatlanok eladása hozhat pénzt - ha sikerül tisztázni mi eladó, és egyáltalán mire van kereslet. De ez egy reális lehetőség.
3. Korrupció: Antal 11 milliárdot takarítana meg azzal, hogy a korrupciót megfékezné. Jó ötlet, de a MÁV ettől a felvetéstől morcos lett, és beperelte a szerzőt. Pedig ez milyen szimpatikus megtakarítási lehetőség lenne!
4. Több bevétel: Egyes, az inaktívaknak adott kedvezmények mérséklése; ezzel egyidőben az aktív használók számának növelése, és az aktívakat célzó, sokkal versenyképesebb árpolitika. Ettől azonban csak legfeljebb 1-2 milliárd Ft-ot várnék.
5. Hatékonyabb finanszírozás, avagy ki teszi rendbe a MÁV tartozásait.
Sajnos, ezekből nem hiszem, hogy meglehet az Oszkó által várt 40 milliárd. Egy dolog azonban fontos: Közlekedési minisztérium, figyelem! Ezek között a spórolási lehetőségek között nincs a szolgáltatás rontására tett javaslat. Azt csak a MÁV szeretné...