Hülye, hülyébb, postás, rendőr, vasutas... - szokták mondani, és néha bizony nagyon nehéz a vasutasoknak kimagyarázni ezt. Mert a magyar vasút igénytelen. Nem minden egyén és minden hely, de az összkép mindenképp az. És ennek több oka van:
a) a dolgozók egy része épp csak dolgozgat
b) a minőségi teljesítést csak kevés helyen követelik meg
c) az egyes cégek közötti kapcsolatban az utas (sokszor) az utolsó.
Szokás mindent pénzhiánnyal magyarázni, de ezt ma kevesen hiszik, mert a minőségi munka nem mindig pénzkérdés. Tessék kipróbálni, hogy egy pozsonyi utazás során mennyivel kulturáltabban tájékoztatják (több nyelven) az utasokat a párkányban fölszálló (magyar nemzetiségű) szlovák vasutasok.
Nem akarok a részletekbe nagyon belemenni, olvasgattam a megintallunkvazze.blog.hu -n számos panaszt és reakciót, és ez erősíti azt a vélekedést, hogy nagyon sok múlik az "emberi tényezőn".
Egy részlet: "...a szokványos 23 perces menetidő helyett 1óra 20 perc alatt tette meg az előbb említett utat. Mindezzel csak azért van problémám, mert az alig másfél óra alatt semmilyen információt nem kaptunk..."
Ez egy tipikusan olyan probléma, amire ma a vasutasok nem tudnak megoldást. Az utas lelkét ilyenkor kellene legjobban ápolgatni, de ezt sokszor senki sem meri vagy tudja megtenni. Mert vagy nem tud mit mondani, vagy nem mer kimenni közéjük.
Hogy lehetne-e jobban dolgozni? Biztosan. A vasutasok számára a Flirt motorvonatok beszerzése nagy pofon volt. Nagyon erőteljes a kontraszt, látszik, milyen a jó munkavégzés. A külső cég által karbantartott és takarított Flirt ugyanis sokkal jobb állapotban van, mint a többi, hasonló vonat. (Fotók: wikipédia)
Elég elmenni a Keleti pályaudvarra, és megnézni a Hatvanba menő, nem mávos kézben lévő Flirtet, és a MÁV által karbantartott (mondjuk szolnoki) hagyományos vonatokat. Az állapotuk között olyan nagy a különbség, ami nem magyarázható. Valószínű, hogy nincs olyan munkakultúra a MÁV-os takarító bázison, hogy ugyanúgy ragyogjon minden, mint a Stadlernél.
A magyar vasút legnagyobb baja, hogy senki sem hiszi el a vasutasoknak, hogy mindent megtettek az utasokért, amit csak lehet.