Holnaptól él az új vasúti menetrend, és hirdeti is a MÁV-START a honlapján, hogy Lajosmizse, Eger és Békéscsaba felé jobb lesz a vasúti közlekedés.
Békéscsaba felé végre egész nap kiszámíthatóan, óránként fognak járni a vonatok. Ez azért nagyon fontos, mert Békés megyébe autópálya nem vezet, van viszont jó vasút, amelyet most is épp korszerűsítenek (uniós pénzből). Korábban csak csúcsidőben jártak óránként a vonatok, aztán még tovább ritkították a tavaszi (ál?)-takarékoskodáskor a járatokat.
Eger felé a sehol nem megálló busz olyan gyors, mint 6 közbülső helyet is kiszolgáló gyorsvonat. Eddig a vonatok voltak a falujárók és a buszok az expresszek, most ez kiegyenlítődik. Az eddig elhanyagolt Eger végre (sok év után) újra InterCity közlekedést kap a fővárosba. Igaz, ez az IC inkább gyorsvonat, hiszen közben több helyen is megáll. A gyakorlatban egyetlen kocsi lesz IC, a többi helyjegy nélkül igénybe vehető. Ez igazából nem rossz, hiszen a Gödöllőről, Hatvanból utazók IC felár nélkül utazhatnak, az egriek pedig eldöntik, kell-e nekik a jobb minőség picivel magasabb áron. Talán csak az a baj, hogy ez a vonat nem jár elég sűrűn: csak kétóránként közlekedik, szemben az óránként járó expressz busszal. (Csak halkan kérdezem: Meddig kell még az expressz busz egyáltalán? Minek párhuzamosan járatni?)
A lajosmizsei óránkénti vonatok megvalósítása érdekében két állomást kellett építeni. Szépen, csendben elővárosi vasúttá alakítják a 142-es vonalat. Ez jó. Igaz, a 40-el vánszorgó dízelvicinálison még sokat kell dolgozni, hogy S-Bahn lehessen.
Ami feltűnően elmaradt, az a korábban említett zalaegerszegi gyorsítás. Hiába költöttünk EU-s tízmilliárdokat pályaépítésre, egyetlen vonat van, amelyik kihasználja a lehetőséget. A pályafelújítás még nem ért véget, újabb percekkel rövidül a menetidő Egerszeg felé. Egyszer talán megérjük, hogy a vasút él(het) a kínálkozó lehetőséggel.
(A kép forrása: mav142.blogspot.hu , fotó: Gonda László; a teljesen újjáépített inárcsi állomás)