Költsünk-e 4455 milliárdot vasútra 2030-ig? A legtöbb adófizető felhördül, ha azt hallja, mekkora összegeket kap a magyar vasút a közös kasszából.
Álomnak titulálta a Népszabadság újságírója terjedelmes cikkében a MÁV jövőképét. Pedig nagyon kellene Magyarországnak egy korszerűbb vasút. A felújítás viszont drága. Ezt az ellentmondást a Népszabadság szerkesztősége sem tudta feloldani. Bár hatalmas terjedelmű cikkben elemzik a MÁV stratégiai programját, nem derül ki, hogy most akkor szükségesnek tartják a korszerűsítést vagy nem.
Az anyagban egyébként rémisztő számok olvashatóak. Ma a magyar vasúti járművek átlagéletkora 33 év. A pályákat 100-150 évente tudják a mai ütemet tartva felújítani. A vasút fejlesztési üteme tehát elmarad a fenntarthatótól.
A vasutasok egyet tehetnek a jelenlegi helyzetben. Megpróbálják bebizonyítani, hogy hatékonyan is tudnak vasutat működtetni. A legnagyobb probléma Magyarországon ugyanis azért van, mert senki sem hiszi el a MÁV-nak, hogy a lehető legnagyobb gonddal kezeli az adófizetők pénzét.
Az adófizető szívesebben ad egy maximális hatékonysággal és utasközpontúan működő vasútnak, de senki sem szívesen juttat egy nehézkesen működő, átláthatatlan cégbirodalomnak. De sajnos a MÁV egyelőre inkább utóbbinak mutatja magát.