1. fejezet: jelen
A mai nap vonatmegszüntetései jelentik a mélypontot mindenki számára. Csak vesztes van. Vesztes az utas, vesztes a vasutas. De vesztes a szakminisztérium, mert ebből nem lehet jól kijönni. Megnéztem egy interjút a közlekedési államtitkárral, és látszik, ezt nem lehet politikai szempontból "jól" elmagyarázni, sok támadás éri. Vesztes lehet a költségvetés is, hiszen nagyon valószínű, hogy ezzel az intézkedéssel a vártnál kevesebbet tudnak spórolni. Ezt korábban maga a közlekedésért felelős miniszter mondta:
(...) a szárnyvonal-bezárási politika, ami az elmúlt három évben érvényesült, messze nem hozta azt a megtakarítást, ami ellensúlyozta volna a társadalmi károkat, összegszerűen a MÁV éves költségvetésének 1 százalékát sem éri el ez az összeg. (...)
Forrás: Százmilliárdos átcsoportosításra készül a kormány, index.hu, 2010. jún. 21.
Az első számú MÁV-vezér (aki távozóban van, hírek szerint újabb elnököt fogyasztott el a rendszer) a várható megtakarításokról ő korábban azt mondta:
(...) a MÁV a pályakarbantartási pénzek tizedét se költi el a hálózat kisebb forgalmú felére, vagyis ezekből a vonalakból nagyon sokat kellene teljesen leállítani ahhoz, hogy jelentős megtakarítást érjünk el. (...) Ha pedig marad egy-két vagy három pár vonat, akkor továbbra is működtetni kell a pályát, a kiadások jelentős hányadát jelentő személyi költségekből sem lehet sokat megspórolni, folytatta. A döntés persze nem a MÁV-é, a hálózat és a szolgáltatás nagyságát a minisztérium határozza meg.
Forrás: Papíron nyereséges, de tényleg spórolt is a MÁV, in: iho.hu, 2012. március 8.
2. fejezet: továbblépés
Mivel mindenki vesztese ennek a rendszertelen járatritkításnak, ezért tovább kell lépni. A hazai közösségi közlekedést természetesen alakítani kell, mert a jelen helyzet sok szempontból sem fenntartható. (Ezt a sok szempontot most nem részletezem.) A kormányzat közben azt kommunikálja, hogy a vasút előnyben részesítése zajlik, ezt nyilatkozza a jövőről az államtitkár is. A vasút jövője tehát politikai szempontból is érdekes, fontos.
A legfontosabb feladat azonban nem a legnagyobb forgalmú vasúti fővonalakkal párhuzamos buszjáratok jövőjének kitalálása. Sokkal nagyobb gond, hogy kiderüljön, mi legyen a vonatokkal a se jó - se rossz állapotú vonalakon. Ott, ahol rengeteg busz jár párhuzamosan, de a vasutat is használják. Korábban írtam már a salgótarjáni, ózdi, szekszárdi vonalról.
A párhuzamos busz és vonat járatok összehangolása nem ott a nehéz, ahol egy rozoga vicinálisról van szó. (Mint Nyíregyháza és Mátészalka között, ahol 2 óra alatt tesz meg 60 km-t a vonat.) Ezeken a helyeken a vasút hátránya egyértelmű. (De mérlegelni kell, hogy felújítás után életképes-e, és úgy kell dönteni a szerepéről.)
Ahol azonban azonos eljutási időt nyújt a vonat és a busz, ott okos összehangolásra lenne szükség. Pécs és Szigetvár között 35 perc a legkedvezőbb buszos menetidő, és 37 perc a leggyorsabb vonatos. A bérletesnek persze döntenie kell, a buszt vagy a vonatot választja. Ilyen esetekben lehetővé kellene tenni, hogy egységes közlekedési bérlettel a legkedvezőbb indulási időpontú járatot válassza az utas, és a menetrendeket össze kell hangolni.
Mit tud a vonat?
- A busznál még egy átlagos állapotú mellékvonalon is gyorsabb tud lenni, mert nem a vezető árulja és ellenőrzi a jegyeket.
- Lehet rajta bickilit, nagy csomagot vinni, van rajta vécé.
- Sötétben is lehet rajta olvasni, több rajta a hely.
- Sok embert is el tud vinni, könnyen bővíthető a kapacitása egy kocsi rákapcsolásával.
Mit tud a busz?
- Feltárja a településeket, betér tanyaközpontokba, majorságokhoz.
- Mini- vagy midibuszként kevés utas esetén kisebb költséggel tud üzemelni.
- Kis személyzetigényű, olcsó üzemű.
- Rugalmas: nem kell neki állomás, az út szélén is meg tud állni, egyszerűen meg tud fordulni, bárhol szembe tud találkozni a másik busszal.
A busz és vonat másban jó. Egy rendszer elemei tudnak lenni. Ki kell találni a szerepüket minden térségben, és mindkét rendszer erősségeire építeni. Addig azonban, amíg dönteni kell, hogy az ingázó utas busz- vagy vonatbérletet vesz, addig nincs előrelépés. Közlekedési szövetség kell. (Erről bővebben itt és itt és itt.) Beszédes, hogy a cseh nyelvű Wikipedia milyen nagy terjedelmet szentel ennek a kérdésnek, és milyen sok közlekedési szövetség működik, miközben ilyen magyar nyelvű szócikk nincs is...