HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Túl a mélyponton

2012.04.15. 11:59 vonat blog

1. fejezet: jelen

A mai nap vonatmegszüntetései jelentik a mélypontot mindenki számára. Csak vesztes van. Vesztes az utas, vesztes a vasutas. De vesztes a szakminisztérium, mert ebből nem lehet jól kijönni. Megnéztem egy interjút a közlekedési államtitkárral, és látszik, ezt nem lehet politikai szempontból "jól" elmagyarázni, sok támadás éri. Vesztes lehet a költségvetés is, hiszen nagyon valószínű, hogy ezzel az intézkedéssel a vártnál kevesebbet tudnak spórolni. Ezt korábban maga a közlekedésért felelős miniszter mondta:

(...) a szárnyvonal-bezárási politika, ami az elmúlt három évben érvényesült, messze nem hozta azt a megtakarítást, ami ellensúlyozta volna a társadalmi károkat, összegszerűen a MÁV éves költségvetésének 1 százalékát sem éri el ez az összeg. (...)

Forrás: Százmilliárdos átcsoportosításra készül a kormány, index.hu, 2010. jún. 21.

Az első számú MÁV-vezér (aki távozóban van, hírek szerint újabb elnököt fogyasztott el a rendszer) a várható megtakarításokról ő korábban azt mondta:

(...) a MÁV a pályakarbantartási pénzek tizedét se költi el a hálózat kisebb forgalmú felére, vagyis ezekből a vonalakból nagyon sokat kellene teljesen leállítani ahhoz, hogy jelentős megtakarítást érjünk el. (...) Ha pedig marad egy-két vagy három pár vonat, akkor továbbra is működtetni kell a pályát, a kiadások jelentős hányadát jelentő személyi költségekből sem lehet sokat megspórolni, folytatta. A döntés persze nem a MÁV-é, a hálózat és a szolgáltatás nagyságát a minisztérium határozza meg.

Forrás: Papíron nyereséges, de tényleg spórolt is a MÁV, in: iho.hu, 2012. március 8.

2. fejezet: továbblépés

Mivel mindenki vesztese ennek a rendszertelen járatritkításnak, ezért tovább kell lépni. A hazai közösségi közlekedést természetesen alakítani kell, mert a jelen helyzet sok szempontból sem fenntartható. (Ezt a sok szempontot most nem részletezem.) A kormányzat közben azt kommunikálja, hogy a vasút előnyben részesítése zajlik, ezt nyilatkozza a jövőről az államtitkár is. A vasút jövője tehát politikai szempontból is érdekes, fontos.

A legfontosabb feladat azonban nem a legnagyobb forgalmú vasúti fővonalakkal párhuzamos buszjáratok jövőjének kitalálása. Sokkal nagyobb gond, hogy kiderüljön, mi legyen a vonatokkal a se jó - se rossz állapotú vonalakon. Ott, ahol rengeteg busz jár párhuzamosan, de a vasutat is használják. Korábban írtam már a salgótarjáni, ózdi, szekszárdi vonalról.

A párhuzamos busz és vonat járatok összehangolása nem ott a nehéz, ahol egy rozoga vicinálisról van szó. (Mint Nyíregyháza és Mátészalka között, ahol 2 óra alatt tesz meg 60 km-t a vonat.) Ezeken a helyeken a vasút hátránya egyértelmű. (De mérlegelni kell, hogy felújítás után életképes-e, és úgy kell dönteni a szerepéről.)

Ahol azonban azonos eljutási időt nyújt a vonat és a busz, ott okos összehangolásra lenne szükség. Pécs és Szigetvár között 35 perc a legkedvezőbb buszos menetidő, és 37 perc a leggyorsabb vonatos. A bérletesnek persze döntenie kell, a buszt vagy a vonatot választja. Ilyen esetekben lehetővé kellene tenni, hogy egységes közlekedési bérlettel a legkedvezőbb indulási időpontú járatot válassza az utas, és a menetrendeket össze kell hangolni.

Mit tud a vonat?

  • A busznál még egy átlagos állapotú mellékvonalon is gyorsabb tud lenni, mert nem a vezető árulja és ellenőrzi a jegyeket.
  • Lehet rajta bickilit, nagy csomagot vinni, van rajta vécé.
  • Sötétben is lehet rajta olvasni, több rajta a hely.
  • Sok embert is el tud vinni, könnyen bővíthető a kapacitása egy kocsi rákapcsolásával.

Mit tud a busz?

  • Feltárja a településeket, betér tanyaközpontokba, majorságokhoz.
  • Mini- vagy midibuszként kevés utas esetén kisebb költséggel tud üzemelni.
  • Kis személyzetigényű, olcsó üzemű.
  • Rugalmas: nem kell neki állomás, az út szélén is meg tud állni, egyszerűen meg tud fordulni, bárhol szembe tud találkozni a másik busszal.

A busz és vonat másban jó. Egy rendszer elemei tudnak lenni. Ki kell találni a szerepüket minden térségben, és mindkét rendszer erősségeire építeni. Addig azonban, amíg dönteni kell, hogy az ingázó utas busz- vagy vonatbérletet vesz, addig nincs előrelépés. Közlekedési szövetség kell. (Erről bővebben itt és itt és itt.) Beszédes, hogy a cseh nyelvű Wikipedia milyen nagy terjedelmet szentel ennek a kérdésnek, és milyen sok közlekedési szövetség működik, miközben ilyen magyar nyelvű szócikk nincs is...

Szólj hozzá!

Címkék: kormány menetrend költségvetés versenyképesség megrendelő finanszírozás megtakarítás mellékvonal autóbusz vicinális közszolgáltatás gazdaságosság párhuzamosság helyettesíthetőség

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr884441848

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása