Bemutatta a MÁV-START az első új kocsiját, amely majdnem kész, és elkezdték gyártani a Flirt motorvonatokat is Szolnokon, hazai megrendelésre. Erre röviden csak annyit lehet mondani: még sok ilyet. Még sok új kocsit, vonatot. A lassú pályák mellett a teljesen elöregedett járműpark a vasút másik nagy baja.
Mi történt a közelmúltban járműügyben?
1. megkezdődött a régi kocsik felújítása, az eredmény elég látványos, már ha felújított kocsit találunk, mert egyelőre elég kevés van belőle
2. indul a Flirt motorvonatok gyártása a MÁV-START-nak és a GYSEV-nek
3. elkészül 2 lila belsejű kocsi, amelyek az IC szolgáltatás megújításának előhírnökei
Új vasúti járműre több százas, megkockáztatom, ezres nagyságrendben van szükség Magyarországon. Ha a MÁV-START képes lenne magának gyártani jó minőségű kocsikat, megváltoztathatná a magyar vasút megítélését. A magyar vasúti járműpark korszerűsítése olyan volumenű feladat, hogy munkát tud adni a hazai gyáraknak.
1. A Bombardier MÁV Kft. volt egykor a MÁV főműhelye. Ez a cég készítette a harmadik generációs IC kocsikat, amelyeknek a sorozatgyártása nem indult el. Lassan már öt éve, hogy ez a 10 kocsi kigördült Dunakesziről. Egyszerű műszaki tartalommal, de az utasok számára látványosan megújult járművekről van szó, amelyek csak belföldön használhatóak, és a hazai fővonalak közül is csak ott, ahol elég a 120-140 km/h-s sebesség. A vagongyár nagy bajban van, és megmentené egy komolyabb megrendelés.
2. A MÁV Gépészet (Szolnoki Járműjavító) IC+ kocsikat gyártó telephelye is nagy múltú üzem. Az IC+ új, nemzetközi fővonali közlekedésre is alkalmas, 200 km/h-s sebességgel közlekedni képes kocsi. Elsősorban ott van szükség rá Magyarországon, ahol 160 km/h-s sebességre építik át a pályát. (Békéscsaba, Debrecen, Székesfehérvár felé) A kocsi nemzetközi forgalomra alkalmas, a korszerű járművek számának bővítésére a külföld felé is szükség van, hiszen a minden irányt fejlesztenek körülöttünk. (Belgrád felé, Rijeka felé, Bukarest felé) Jó lenne, ha ebből a kocsiból egy egész sorozat kerekedne ki, némelyik hálókocsi például azonnal cserélendő. De a GYSEV-nek is égető szüksége lenne normális IC kocsikra, mert a jelenlegiekben sokszor olvasni sem lehet, olyan jellegzetesen reszketnek menet közben. A MÁV Gépészet elvileg beleolvad a MÁV-START-ba, így a cég magának tud készíteni járműveket.
3. A Stadler szolnoki üzeme zöld mezős beruházással épült, és most már a kormány stratégiai partnere, a MÁV-START és a GYSEV legutóbbi motorvonat pályázatának egyetlen ajánlattevője. A már jól bevált Flirt motorvonatokból a MÁV-START-nak van 60 és még rendelt 42 darabot. Ezzel a budapesti elővárosi forgalom több mint felét ki tudja szolgálni. A GYSEV korábban 4 darabot rendelt és most még 6-ot. A két vasúttársaság méretbeli különbségét jól mutatja, hogy a 10 motorvonattal a GYSEV tulajdonképpen a teljes személyvonati forgalmát ki tudja szolgálni, miközben a MÁV-nak még kb. félszáz Flirtre lenne szüksége, hogy csak a főváros környékén minden vonata modern és alacsonypadlós legyen. Remélhetőleg ezt a megrendelést újabb követi, mert a Flirteket Budapest környékén nagyrészt kettesével csatolva kell járatni, és a legnagyobb forgalmú vonalakra így sem elég. A Stadler is, más gyártó is tud nagyvárosok környékére való (pl. emeletes) elővárosi vonatokat gyártani.
A kép forrása: MÁV Zrt.