Már a második, MÁV-on kívül készült országos vasúti menetrendi rendszert hozzák nyilvánosságra. Először az itf.hu csoport mutatta be az interneten, milyen vasutat szeretnének. Honlapjukon kicsit elrejtve, hosszú szövegből kihámozható, hogy a jelenleg Kelet-Magyarországon működő menetrendi rendszer kidolgozása az itf.hu csoporthoz köthető.
Az itf.hu csoport az egész országra elkészítette az ütemes menetrend tervét.
A fenti rendszert soha nem vezették be, bár Kelet-Magyarországon sikeres volt a korszerűbb, 2006 végétől élő vasúti menetrend. Ma Magyarországon az tekinthető korszerűnek, ha csökken a csökkenés, azaz kevesebb utas vándorol el a vasúttól.
2006 óta fokozatosan, de lassan halad az ütemes menetrend kiterjesztése. Közben azonban egy ostoba miniszteri ukáz miatt kicsipkedtek belőle néhány vonatot, de az elért, állítólagos megtakarítás nem látszik a MÁV-csoport támogatási igényén, az mára már 220 milliárd forint, és ezt a kormány nem akarja kifizetni.
Az itf.hu után egy hangosabb és radikálisabb csoport is fogást keres a MÁV-on, most épp egy alternatív menetrendet készítve. A poszt írásakor a hvg.hu oldalának Top 24 óra rovatában Michael Jackson után rögtön a VEKE MÁV-kritikája következett a második helyen.
A VEKE keményen nekimegy a MÁV-nak. Több tucat MÁV-os főállású ember munkáját elvégezve egy országos menetrendet tettek le, sőt ennél is tovább mentek. A VEKE honlapon közölt részletes adatokból kiderül, hogy ők az ehhez szükséges kocsikat, mozdonyokat is számba vették, és elkészítették az ehhez szükséges technológiai tervet is. Ennek alapján ők kevesebb kocsival, kevesebb mozdonnyal egy bővebb kínálatot nyújtó menetrendet tudnak csinálni.
Ha pedig a miniszterek megtakarítási lehetőséget keresnek, találtak nekik egy párat. Az egyik "legszebbet" idézném is. Az elavult, kényelmetlen Bz motorkocsik egyszeri javítása kerül annyiba, mint egy új busz ára.
Felhívjuk azonban a figyelmet, hogy az Európában elérhető új, illetve használt könnyű-dízelmotorkocsik árait ismerve a Bz-k darabonkénti kb. 50 millió Ft-os főműhelyi javítási költsége nem a leggazdaságosabb megoldás, csak a MÁV-érdekeltségű járműjavítók életben tartását szolgálja.
Forrás: veke.hu, Járatritkítás helyett: új, ütemes vasúti menetrendet készített a VEKE, részletes leírás
A VEKE szlogenje, miszerint "az utasok helyett a MÁV-on kell spórolni", a mai közhangulatban népszerű lesz. Kérdés, hogy a hvg.hu által "Fidesz-közeli közlekedéspolitikus"-nak nevezett VEKE-szóvivő, Vitézy Dávid mondanivalója hogyan hat a MÁV-nál és a szakminisztériumban.