Felkerült a MÁV-START oldalára a 2008/2009-es menetrend. Háááát, khm, érdekes.
Látszik rajta, hogy torzszülőtt. Rágódott már ezen a sajtó: a tervezők elindultak egy irányba, aztán felsőbb parancsra szétzilálták a hosszú idő alatt megtervezett és egyeztetett új menetrendi rendszert.
Kelet-Magyarországon belenyúltak az egységes, egyenszilárdságú ütemes rendszerbe, a Dunántúlon meg létrehoztak egy ütemes menetrendre helyenként emlékeztető konstrukciót. Se itt, se ott nem jó az eredmény.
A megrendelő először úgy volt vele: korlátok között, de elfogad racionális kínálatbővítést. Majd meggondolta magát. Igaz, közben a politikai háttér jelentősen változott.
A nagy kérdés még mindig az: mekkora a valós költsége a bő mobilitási kínálatot adó, homogén, igazi ütemes menetrendnek, és mekkora a költsége a csúcsidőszakon kívül ritkított menetrendnek. A sajtóban megjelent hírek szerint ennek komolyabban senki sem számolt utána. A bevételekről nem is beszélve.
Ez a menetrend már elkészült. Az irány világos. Az egész országot átfogó ütemes vázszerkezet megvan, csak a megrendelő a tervekben szereplő vonatok tényleges közlekedtetését nem mindig kéri. A vasút versenyképessége szempontjából két valós alternatíva adódik: minimális szintre visszafogni egy vonal forgalmát vagy bő kínálatot adni. Ez a mostani megoldás nem lehet hosszútávú, mert egyik érdekeltnek sem kedvez igazán: egy rossz, elkapkodott kompromisszumnak tekinthető.