Két és háromszázmilliárd forint közötti az az összeg, amibe a vasúti személyszállítás a magyar adófizetőknek kerül 2009-ben. Ez a teljes magyar költségvetésnek kb. 2,7 %-a. Erről a pénzről szól ez a blog 2009-ben is. Boldog új évet!
Lehet, hogy csak a vasúttal foglalkozni elég unalmas. De ha figyelembe vesszük (a fenti összegen túl), hogy milyen politikai, társadalmi, környezetvédelmi, gazdasági szerepe van ennek az ágazatnak, akkor nyugodtan merek e témáról írogatni.
Így az új évben például arról, hogy nagyon sok múlik azon, milyen közszolgáltatási szerződést köt az állam a vasúttársaságokkal.
A MÁV Zrt. 2007 után 2008-at is pozitív eredménnyel zárja (...), az alaptevékenységhez tartozó költségek az idén nem emelkednek, a 2008. évi 239 milliárd forint szinten maradnak. (...) Heinczinger István [MÁV vezérigazgató] kiemelt feladatnak nevezte 2009-ben, hogy a MÁV-START Zrt. közszolgáltatási szerződés keretében ellássa feladatát. Fontosnak tartotta a vezérigazgató, hogy 2010-re a MÁV Zrt. és az újonnan alakuló infrastruktúra vállalat az állammal kössön közszolgáltatási szerződést, amelyben nullszaldósra hozzák ki az állami tulajdonban lévő infrastruktúra elemek finanszírozását.
(MÁV: Eredményes a megszorítás, 2009. jan. 1., fn.hu)
A közszolgáltatási szerződésben rögzítik a felek, mit várnak egymástól. Kérdés, mit kér a START-tól a minisztérium. Milyen minőséget vár el, milyen minőséget tud finanszírozni. Fordulat történhet 2009-ben a vasúti személyszállításban, ha ez a szerződés rögzíti a játékszabályokat, és kiszámíthatóvá válik az anyagi háttere a személyszállításnak. Kérdés, milyen gyorsan látják ezt az utasok, és milyen gyors fejlődés indulhat meg ezek után.
Újévi fogadalom javaslat politikusoknak: 2009-ben egy JÓ közszolgáltatási szerződés kell a vasúttal!
(Fotó: Index.hu, fórumok, Vasutas fórumcsoport, Kunsági dízel topik, fpalya 7990-es számú hozzászólása)