Az Index.hu egyik véleménycikkében ír Takács László arról, milyen valójában a szerepe a vasútnak a mai Magyarországon, mennyire helyettesíthető. Korábban erről én is írtam, igaz ott épp azt bizonygattam, mennyire nem helyettesíthető a vasút.
Valljuk be őszintén: mindkét nagy szellemnek igaza van ;-). Budapest elővárosában, vagy távolsági forgalomban, csúcsidőben gyakorlatilag lehetetlen hatékonyan busszal pótolni a vasutat. Főleg úgy nincs értelme a vasút helyettesíthetőségéről álmodozni, hogy az Európai Unió minden stratégiai dokumentuma a vasút szerepének erősítését tartalmazza, és erre adnak is pénzt. Mellesleg az összes hazai közlekedéspolitikai hivatalos dokumentumban is valami ilyesmi szerepel.
Ami nagyon ingatag, az a mellékvonalak helyzete. Ezt elég részletesen elemzi az Index.hu véleménycikke.
(...) évente 20-30 milliárdot urizálunk el a mellékvonali hálózat további fenntartásával.
(Hogyan helyettesítsük a vasutat, 2009.01.04., Index.hu)
A meglehetősen sommás, és számomra nem egyértelműen bizonyítható megállapításban sok az igazság. A mellékvonali hálózat jelentős része a jelen formájában valóban életképtelen. A szerző azonban azt sugallja (nem írja le konkrétan): a mellékvonalakon busszal érdemes pótolni a vonatot. Pedig a megoldás nem ilyen egyszerű. Egyes vonalak életképesek (sőt újjáéleszthetőek) lennének egy takarékos, újszerű, rugalmas, takarékos, "fapados" működtetési formában, egy helyi mini-vasúttársaságként. Erre külföldön számos példát látni. A mellékvonali vasút tehát még a jelenlegi, nem hatékony formájában sem egyértelműen helyettesítendő minden mellékvonalon busszal.
Az indexes cikk megjelenésének annyi értelme biztos volt, hogy a közfigyelmet ráirányította a vasútra. A mai európai trendeket figyelembe véve úgy gondolom, ennek az lesz a vége, hogy vasút is és az autóbusz is összességében erősebb szereplővé válik a személyautóval folytatott versenyben. Mert ma már igazából erről van szó. Élhető környezetünkért aggódva a busznak és a vonatnak szurkolok. Mindkettőnek, jó munkamegosztásban, így, együtt.