December elején "Szarnak Szekszárdra" című irományomban foglaltam össze, mennyire rosszul is sikeredett a Szekszárdot érintő vasútvonal menetrendje. A Kötött pálya című blog is írt később az ügyről. Azóta már a szekszárdi polgármester is felébredt, és látta, hogy városa nem járt túl jól a változásokkal. Tiltakozott is a közlekedési miniszternél.
Két közvetlen intercity közlekedett Budapest és Szekszárd között a régi menetrendben. Az újban átszállás nélkül nem lehet eljutni a tolnai megyeszékhelyről a fővárosba. A menetidő legalább két és fél óra a 150 kilométeres távon, de van, amikor a duplája.
A MÁV 80 ezer potenciális utast veszíthet, egyes buszjáratokon a helyi Volán-társaság már megtriplázta a kocsik számát. Szekszárd polgármestere a vasúti menetrend felülvizsgálatát kérte Molnár Csaba közlekedési minisztertől. Horváth István attól tart, a közvetlen összeköttetés megszüntetése csak az első lépés volt a vasúti járatok megszűnéséhez.(80 ezer utast veszíthet a vasút az új menetrend miatt, 2009. január 4., mno.hu)
Az, hogy a cikk első mondatában szereplő állítás téves, már meg sem lep. Soha nem volt két közvetlen IC naponta Szekszárd és Budapest között. Ennek ellenére szar a helyzet Szekszárdon.
Mind Baja, mind Szekszárd vezetése próbálkozott a jobb vasúti kapcsolat érdekében. Az Index.hu Vasutas fórumának Bátaszék és környéke topikjában az alábbi linkeket találtam:
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint ez a vasútvonal a Szabó Pál miniszter által elrendelt vonatritkítás legnagyobb áldozatai között van.
Ez a vonal lett volna a dunántúli ütemes menetrend másik fontos eleme a Baja-Szekszárd-Székesfehérvár-Komárom közvetlen vonattok közlekedésével. Fejlődés helyett visszafejlődés, a 46-os vonalon megszűntek a közvetlen budapesti és székesfehrévári vonatok is. A vonal csatlakozásai Budapest felé gyakorlatileg megszűntek: Budapest csak hosszú várakozással, két átszállással érhető el.
(Több pénzből kevesebb vonat: a 2009-es vasúti menetrend részletei, veke.hu)
Szerintem a következő két dologra lenne szükség a Baja - Szekszárd - Budapest vonalon egy normális személyszállítás kialakításához:
- A pálya állapotának javítása Bátaszék - Szekszárd között, ahol az interpici 34 perc alatt teszi meg a 19 km-es távot (34 km/h-s utazási sebesség). (Szekszárdról a 149 km-re eső Délibe a heti egyszer közlekedő Sugovica IC 2 óra 9 perc alatt ér.)
- A Sugovica IC Desiro típusú dízel motorvonatokkal közlekedik, de csak vasárnap jár. Ilyen típusú vonatokkal Baja - Szekszárd hét közben is kiszolgálható lenne. Vett is újabb Desirókat a MÁV-START, lenne tehát honnan beállítani a Baja - Budapest vonatokat.
Kíváncsian várom a folytatást. Mivel két viszonylag nagy városról és egy életképes vonalról van szó, így valóban érdemes lenne a jelenlegi helyzetből előre lépni, egy jobb, versenyképesebb vasúti kínálatot kialakítani.
(Illusztráció: Sugovica IC, index.hu, Vasutas fórum, Bátaszék és környéke topic, kocsiska13, 1643. sz. hsz.)