A sajtóban eddig nyilvánosságra került közlekedési reformtervek nyomán jósolok. Mit csinálnak most titokban a minisztériumi emberek? Azon munkálkodnak, hogy kijelöljék a bezárandó vasútvonalakat. Az egyeztetések a háttérben már valószínűleg zajlanak.
A kormányszóvivő elmondta: a MÁV-nál a koncepció szerint a jelenlegi 7.700 kilométer vasútvonal 60 százaléka országos, 40 százaléka pedig regionális vonal lesz. A regionális és országos közlekedés jövő évi koncepciójának stratégiáját augusztus 24-ig kell elkészíteniük az érintett szervezeteknek.
Forrás: Elfogadta a kormány a közösségi közlekedési rendszer átalakításának stratégiáját; 2009. 08. 07., kormanyszovivo.hu
A 40 százalékot úgy kell érteni, hogy azt akarják bezárni, és gyakorlatilag busszal pótolni, ez kb. 3000 km vasutat jelent. Azért írom ilyen magabiztosan, hogy azt akarják bezárni, mert a regionális megrendelőknek honnan lenne pénze és ideje arra, hogy ekkora hálózaton regionális vasúttá szervezze a nekik adott vonalakat. A kormány ezektől szabadulni akar, és a régiókkal akarja kimondatni a halálos ítéletet. Az eddigi halállisták alapján következzék egy lehetséges verzió közel 3000 km vasút bezárására:
vonal | km | |
3 | 37 | Almásfüzitő - Esztergom |
5 | 82 | Komárom - Székesfehérvár |
11 | 80 | Veszprém - Győr |
12 | 15 | Tatabánya - Oroszlány |
16 | 39 | Csorna - Hegyeshalom |
22 | 23 | Körmend - Zalalövő |
23 | 49 | Zalaegerszeg - Rédics |
35 | 100 | Siófok - Kaposvár |
36 | 51 | Kaposvár - Fonyód |
37 | 53 | Balatonszentgyörgy - Somogyszob |
42 | 40 | Mezőfalva - Paks |
38 | 8 | Somogyszob - Nagyatád |
43 | 21 | Mezőfalva - Rétszilas |
45 | 38 | Székesfehérvár - Sárbogárd |
47 | 19 | Godisa - Komló |
50 | 60 | Dombóvár - Bátaszék |
61 | 24 | Szentlőrinc - Sellye |
64 | 23 | Pécs - Pécsvárad |
65 | 63 | Villány - Mohács |
75 | 70 | Vác - Balassagyarmat |
77 | 25 | Aszód - Vácrátót |
78 | 100 | Aszód - Balassagyarmat - Ipolytarnóc |
85 | 90 | Szolnok - Vámosgyörk - Gyöngyös |
87 | 68 | Eger - Putnok |
92 | 58 | Miskolc - Ózd |
94 | 60 | Miskolc - Tornanádaska |
98 | 51 | Szerencs - Hidasnémeti |
102 | 74 | Kál-Kápolna - Kisújszállás |
103 | 44 | Tiszafüred - Karcag |
105 | 39 | Debrecen - Nyírábrány |
106 | 52 | Debrecen - Nagykereki |
107 | 20 | Sáránd - Létavértes |
109 | 68 | Debrecen - Tiszalök |
110 | 78 | Debrecen - Mátészalka |
111 | 57 | Mátészalka - Záhony |
113 | 101 | Nyíregyháza - Zajta |
114 | 33 | Mátészalka - Csenger |
115 | 18 | Mátészalka - Tiborszállás |
116 | 59 | Nyíregyháza - Vásárosnamény |
117 | 99 | Nyíregyháza - Ohat-Pusztakócs |
121 | 123 | Újszeged - Békéscsaba |
125 | 98 | Mezőtúr - Mezőhegyes |
121 | 17 | Mezőhegyes - Battonya |
126 | 6 | Kisszénás - Kondoros |
127 | 84 | Gyoma - Vésztő - Körösnagyharsány |
128 | 124 | Békéscsaba - Püspökladány |
130 | 34 | Makó - Hódmezővásárhely |
142 | 25 | Kecskemét - Lajosmizse |
145 | 67 | Kecskemét - Lakitelek - Szolnok |
146 | 54 | Kiskunfélegyháza - Kunszentmárton |
147 | 79 | Kiskunfélegyháza - Orosháza |
összesen | 2798 |
Mint látható, nem tudtam 3000 km-t összeszedni, még úgy sem, hogy brutálisan megnyestem a hálózatot. Ennyi vasútvonal kivonása az országos hálózatból indokolható ugyan, de káros. Van köztük nemrég felújított vonal és valóban reménytelen, használhatatlan vicinális.
Bezárásról egyelőre nincs szó hivatalosan. Kivéreztetést akar a kormány. A régiók várhatóan nem jutnak elég pénzhez, így nem tudják ezt a hatalmas regionális hálózatot fenntartani. Azt hiszem, a közlekedési kormányzat úgy gondolja, Magyarországon elég kb. 4-5 ezer km vasút, és meg is teszi a szükséges lépéseket.