Azt olvasom, hogy kb. 2800 km-en óhajt az állam közvetlenül, központilag vasúti személyszállítást rendelni. A többi vonal jövőjét a régiókra bízza, és (gondolom) úgy biztosítja majd számukra a pénzt, hogy több ezer km-en ne tudják fenntartani a vasúti közlekedést. De vajon melyik lehet az a 2800 km, ahol a közlekedési kormányzat akar vonatokat? Ötleteltem, összeszedtem egy lehetséges, az állam számára (talán) fontos hálózatot.
vonal | km | ||
1 | Budapest | Rajka | 202 |
2 | Budapest | Esztergom | 51 |
8 | Győr | Sopron | 84 |
10 | Győr | Celldömölk | 70 |
20/25 | Székesfehérvár | Szombathely / Zalaegerszeg | 210 |
29 | (Bp.-) Szabadbattyán | Tapolca | 109 |
30/36 | Budapest | Nagykanizsa/Keszthely | 231 |
40/41 | Budapest | Pécs / Kaposvár | 254 |
42 | (Bp.-) Pusztaszabolcs | Dunaújváros | 27 |
46-154 | (Bp.-) Rétszilas | Baja | 95 |
70 | Budapest | Szob | 64 |
71 | Budapest | Vácrátót-Vác | 40 |
80 | Budapest | Miskolc-Nyíregyháza | 267 |
80c | (Bp.-) Mezőzombor | Sátoraljaújhely | 42 |
87a | (Bp.-) Füzesabony | Eger | 16 |
100 | Budapest | Záhony | 337 |
110 | Debrecen | Mátészalka | 78 |
120 | Budapest | Békéscsaba-Lőkösháza | 210 |
130 | (Bp.-) Tiszatenyő | Hódmezővásárhely | 91 |
140 | (Bp.-)Cegléd | Szeged | 118 |
142 | Budapest | Lajosmizse | 62 |
150 | Budapest | Kiskunhalas-Kelebia | 159 |
össz. | 2817 |
Ennyi fért bele a 2800 km-es keretbe. A fenti táblázatban azokat a vonalakat igyekeztem összeszedni, ahol ma rendszeres távolsági és/vagy elővárosi forgalom zajlik. Ez csak találgatás persze, ahogy egyelőre csak találgatni lehet azt is, hogy mi lesz a sorsa olyan bezárandónak semmiképpen se nevezhető vonalaknak, mint pl. a Pécs - Magyarbóly - Eszék, a Kiskunhalas - Kiskunfélegyháza vagy a Miskolc - Hidasnémeti. Ezeken a vonalakon van ugyan ma is távolsági forgalom, de már nem fértek rá a listára. Az én kísérleti listámra. De vajon a közlekedéspolitikusok milyen listákat állítanak össze ezekben a napokban?
U.i.: Miközben én itt találgattam, Tevan Imre blogger, profi újságíró sokkal pontosabb anyagokhoz jutott, így ez a poszt és az előző is gyakorlatilag értelmetlenné vált. Tevan Imre hozzájutott a kormányzati tervekhez. Ezek szerint olykor brutálisan és értelmetlenül is csonkítanák a vasúti hálózatot. Olyan lényeges elemeit akarják kiszedni, mint a bajai hídon átvezető vonal, vagy a Pécs / Szekszárd - Székesfehérvár útvonalba eső egyik kisebb vonal (45-ös). Természetesen a javaslat tartalmaz olyan vonalakat is, ahol valóban nem fenntartható a vasúti forgalom (Pécs - Pécsvárad például). Csak remélni merem, hogy ez csak egy munkaközi anyag kiszivárogtatása, és a valóság nem ez lesz. Továbbá nagyon szeretném látni a korábban többször emlegetett integrált (busz-vonat) közlekedési rendszereket.
U.i.2: A fent, a szöveg elején hivatkozott index.hu-s fórumbejegyzést törölték. Sőt, az adott nick összes hozzászólását, és az arra regálók hozzászólását is törölték. Furcsa dolog, érdemes morfondírozni, mi állhat a háttérben. Az eltűnt ukkel nick nagyon jól értesült volt a kormányzati szándékról...