Továbbra sem tudni, mi a helyzet, mi zajlik a háttérben, milyen lesz a vasútreform. Addig is eltöltöm az időt egy jó cikkel, amely már régebben jelent meg a Világgazdaságban, de most újra elolvastam, nagyobb figyelemmel.
Vincze Béla György az itf.hu ügyvivője. Ez a maroknyi mérnökcsapat rendületlen naivitással hisz abban, hogy lehet Magyarországon versenyképes közösségi közlekedési rendszert csinálni.
Nézzük a "Lesz-e végre valódi reform a vasúti közlekedésben?" című cikk legérdekesebb részeit.
A vasút legnagyobb problémája, hogy nem hatékony, elavult, és magas az állandó költsége. Nincs az a reformok mellett elkötelezett vezető, aki átlátná a szövevényessé tett vasúti munkafolyamatokat (...). Ezért sem könnyű sok milliárdot „megfogó”, gyors és működőképes takarékossági lépéseket elrendelni. (...) persze hajlandók a vasúti vezetők spórolásként bemutatható intézkedéseket tenni, de ezek még sohasem hozták meg a kívánt eredményt (...).
Forrás: Lesz-e végre valódi reform a vasúti közlekedésben?, 2009. 08. 04., vg.hu
Számomra ez a vasút mai állapotának egyik legtalálóbb summázata. Az első mondat tudatosítja, hogy a vasút egyszerre elavult és pazarló (nem hatékony), és elsősorban e két dolog miatt utálják az emberek. Csak ők úgy mondják, hogy lassú és koszos. A kormánynak meg azért nem kedves a vasút, mert magas az állandóköltsége. Ha a fenti három problémát elvonással, nagyon brutális mértékű elvonással akarja kezelni a kormányzat, azzal csak saját magának (de főleg az utódjának) okoz gondot. Mert ki lehet szedni a vasútból sok-sok milliárdot a hatékonyság növelésével, csak nem egy év alatt.