Megjelentette a közlekedési minisztérium az országos vasútvonalak listáját. Ami nem országos, az regionális, és arra alig adnak pénzt. Az igazából nem is létező régióknál meg marakodjanak azon, Bajának fontosabb a vasút vagy Szarvasnak.
Az országos listára valamennyi lényeges fővonal fölkerült. A másodlagos fontosságú fővonalakból azonban önkényesen szemezgettek. A Tapolca - Balatonszentgyörgy országos vonal lett, a Szeged - Békéscsaba meg nem. Nem teljesen értem azt sem, miért nem kap Eger, Szekszárd, Salgótarján országos vasúti kapcsolatot. Attól tartok, ezen városok esetében komoly vita indulhat meg arról, hogy milyen szerepet kapjon a vasút a megyeszékhely és a főváros kapcsolatában. Ezt sejteti a közösségi közlekedésért felelős kormánybiztos néhány mondata is:
Lesz egy országos, fővonali rendelés (...) Ezen a területen a kötött pálya előnyt élvez, alapvető cél, hogy a vasútra, ahol az hatékonyan és jól üzemeltethető, minél többen üljenek.
Antali: meg kell állítani a MÁV-ot a szakadék szélén, Népszava Online - Belpolitika, 2009.09.11.
Ahol tehát jó a vasút, ott előnyt élvez. Rendben. De mi lesz a többi, középmezőnybeli vonallal? Nézzük a kimaradt megyeszékhelyeket: Salgótarján vasúti helyzete valóban reménytelen; (Az oda vezető vonalat annyira elhanyagolták az utóbbi életben, hogy ma lényegesen gyorsabb busszal menni. A vasút azonban fejleszthető.) Eger és Szekszárd esetében azonban egy jobb vasúti menetrenddel versenyképes eljutást tudna kínálni a vasút. A mai vasutat vesszük alapul, és akkor az előny a busznál? Vagy a jövőre koncentrálunk, és fejlesztjük a vasutat?
A nagy iszapbirkózás ezeknél a vonalaknál lesz. A kormány tervei szerint ugyanis a (valójában nem is működő) régiókban dönténének arról, hogy az országos listára fel nem került vonalak közül melyik maradhat. A kormánybiztos kemény feladatot szab a még létre sem jött regionális testületeknek:
Nincs annyi pénz, hogy mindenre jusson. El tudok képzelni olyan politikai helyzetet, hogy marad a vasút, de akkor nem lesz busz.
Antali: meg kell állítani a MÁV-ot a szakadék szélén, Népszava Online - Belpolitika, 2009.09.11.
Elképesztő csaták várhatóak. Rettenetesen nehéz eldönteni ugyanis, hogy egy adott vonalon vonat vagy busz legyen. Könnyen bizonyítható ugyanis, hogy egyik vagy másik olyan területet is kiszolgál, ami miatt a vonal változatlan fenntartására van szükség.
A szakemberek valamennyien tudják, hogy van egy szürke zóna. A naponta ezreket szállító fővonal és az értelmetlenség szimbólumává vált Kisszénás - Kondoros vasútvonal között - félúton. Azok a vasútvonalak (másodlagos fontosságú fővonalak), ahol biztosan nem gazdaságos a személyszállítás, de korszerű járművekkel, vonzó menetrenddel versenyképes vasúti szolgáltatás nyújtható. Ezeken a vonalakon ma is olyan sokan utaznak, hogy csúcsidőben csak egy nagyobb buszkonvoj tudná helyettesíteni a vonatot.
Fontosabb fővonalak (utasforgalmi szempontú szemléletben), amelyeken nem lesz országos megrendelés: Győr - Pápa (-Szombathely); Pécs - Nagykanizsa - Szombathely - Sopron; Pécstől Eszék - Szarajevó felé; Dombóvár - Baja - Kecskemét; (Budapest-) Szekszárd - Baja; Szeged - Békéscsaba - Gyula; Debrecen - Mátészalka; Füzesabony - Debrecen; (Bp.-) Hatvan - Salgótarján; (Budapest-) Füzesabony - Eger, (Bp.-) Szolnok - Hódmezővásárhely, Miskolc - Ózd, (Budapest - Miskolc -) Szerencs - Sátoraljaújhely
Ha ezeken a vonalakon vasutat akar a régió, feltehetően arra kényszeríti a kormányzat, hogy sok más vonalat bezárjon. És akkor tényleg megkezdődik a politikai alku, hogy Békésnek vagy Bács-Kiskunnak kell-e inkább vonat, Szarvas vagy Baja a fontosabb. A kormány pedig Pestről csendben nézni, ahogy a vidékiek egymásnak esnek.
(A felhasznált illusztráció: Jövőre már nem rendeli meg országos hálózati elemként a Baja - Szekszárd - Budapest között közlekedő Sugovica IC-t a kormányzat. Vonatles fotója az index.hu fórumából. Bátaszék és környéke topik, 4117. hozzászólás.)