Olyan gyorsan és látványosan változik a vasút körül minden, hogy már saját írásokkal nem győzöm. Büszke lennék magamra, ha ilyen részletesen tudnék írni a vasútreformról, mint az itf.hu-n olvasható. Nehéz olvasmány, én is csak átfutni tudtam. A Hónig-Antali-féle ál-vasútreformról igyekszik lerántani a leplet. Néhány szemelvény azoknak, akiknek nincs kedvük elolvasni a hosszú eredetit:
A mai magyar viszonyok között a busz-vonat verseny azonban a vasút támogatásigényét növeli, hiszen mindenképpen utasokat visz el a vasúttól, ez pedig a vasúti bevételeket csökkenti, a költségek pedig ettől nem csökkennek.
Európa számos országában rájöttek ezekre az összefüggésekre, és az egyetlen józan megoldást választották: a vasúti gerincvonalakon legalább órás ütemű menetrend szerint járnak a vonatok, és ezekre ráhordó busz- és vonatjáratokat indítanak. Így nincs párhuzamosság, ugyanazzal az eszközparkkal jóval több utas, magasabb színvonalon kiszolgálható. Miért nem természetes hazánkban az, hogy a buszjáratok a vasúti csomópontokra hordjanak rá? A válasz az egyes volánvállalatok számára kötelezően előírt nullszaldós üzleti tervében van. (...) arra vannak kényszerítve, hogy bármilyen áron utasokat szerezzenek (pl. vasúti utasokat), nem törődve a nemzetgazdaságossági eredménnyel.
Ha egy viszonylaton az állam valamilyen okból fenntart egy vasútvonalat, akkor a költségek szempontjából szinte teljesen mindegy, hogy hány vonat, s a vonatokat hány utas használja. A bevételek szempontjából viszont nagyon nem mindegy a vonalat használó utasok száma.
Ajánlott olvasmány még a Hírszerző összeállítása, amely már egyenesen azt állítja, a vonalbezárásokkal drágább lesz a vasút. Ez a hír végigfutott több médiumon, szerette a sajtó. Részlet:
[2007-ben] A vonalak felfüggesztésével a MÁV akkor egymilliárd forintos megtakarítást ért el. Azonban ebből az eredményből nem vonták ki a lopáskárokat és az őrzés-védelem költségeit. Vagyis, az akkori megtakarítások gyakorlatilag nem jelentettek megtakarítást - állítja Szép Béla, az MSZP országgyűlési képviselője.
Azért az mindenképp figyelemre méltó, hogy Szép a sokadik MSZP-s, aki keményen támadja az előkészítetlen vasútbezárást. Izgatottan várjuk a szappanopera következő részét.