Január van, vörös riasztás után fehérbe borult a főváros. És borult a vasúti menetrend is.
A budapesti elővárosi forgalomban az intenzív havazás miatt, további változásokat vezettek be. Déltől nem közlekednek a rövid útvonalú elővárosi vonatok, helyettük a távolsági vonatok minden elővárosi állomáson és megállóhelyen megállnak a felsorolt vonalakon.
(Forrás: www.mav-start.hu, 2010. jan. 30.)
Egy szolnoki vonatot nem szokás távolságinak nevezni, ebből a közleményből az egyszeri utas aligha érti pontosan, mi vár rá a Keletiben. Egyet sejt csak: bizonytalanság és fagyoskodás jön. A lemondott vonatok mellett egyébiránt az alábbi jel található a menetrendben:
Mi ez? Csak nem egy hercig kis hópehely? Akkor rossz lenne a jelmagyarázat? Vagy ez annyira nagyon rendkívüli helyzet, hogy az egyszerű, hétköznapi rendkívüli helyzeten is túltesz?
Hogyan néz ki mindez az egyszeri vonatozó szempontjából? Az elvira.hu-n szépen követhető a 3336-os számú személyvonat sorsa:
Próbáljuk értelmezni a fentieket. A Keletiből 16 53-kor indulna Gyömrőn át Sülysápra személyvonat - hópihés jelölésű. Nos, ma az nem ment a "hóhelyzet" miatt. Az utasoknak várniuk kellett a 17 18 helyett 17 25-kor meglóduló a szolnoki "zónázó" vonatra. Ez elvben Sülysápig nem áll meg (=azt a zónát nem szolgálja ki) - most azonban minden állomást és megállót kiszolgált.
Elindult tehát ez a mindenütt megálló vonat. Sülysápon utolérte, megelőzte egy gyorsvonat, emiatt további késedelmet szenvedett el. Végül jókora késéssel cammogott be Szolnokra, nyomában már a következő, szintén késő gyorsvonattal.
Hosszasan lehetne vitatni, hogy jogos-e az, hogy az utasoknak időjárásállóként meghirdetett vonatokat a vasúttársaság a rossz időre hivatkozva lemondja, és olyan menetrendet vezet be, amely hatalmas késéseket okoz, és kiszámíthatatlanná teszi a teljes budapesti elővárosi forgalmat. Hagyjuk. Most csak azon gondolkodom, meddig tart még az utasok türelme a hírhedt Budapest - Újszász - Szolnok vonalon egy újabb ilyen nap után: