Tisztelt Miniszter Úr!
Nyílt levelet írok Önnek. Kérem, tessék bezárni a szekszárdi vasútvonalat (46-os vonal)!
Indoklás:
Önök expressz buszjáratokat rendeltek meg a Volán-társaságoktól Budapest és Szekszárd között.
Az új közlekedési rendben új expressz járatok indulnak Szekszárdon át Mohácsra, Bajára, de javul Pécs város autóbuszos fővárosi kapcsolata is. A könnyebb tájékozódás érdekében a VOLÁNBUSZ Zrt. is Szekszárdra, Mohácsra, Pécsre és Harkányba induló expressz járatait névvel látta el (pl. Busó expressz), A főváros, az új autópályás közlekedéssel, Szekszárdról egész nap 2 óránként (csúcsidőszakban óránként), ütemes menetrend szerint, expressz járatokkal is elérhető, melynek menetideje 1 óra 55 perc.
A vonalon emelt komfortfokozatú autóbuszok közlekednek az alábbi szolgáltatásokkal:
* vezeték nélküli (WI-FI) rendszer mely segítségével kényelmesen érhető el az internet,
* tempo 100-as közlekedés (az M6-os autópályán autóbuszaink emelt sebességgel közlekednek
* lehetséges az internetes és mobiltelefonos jegyvásárlásForrás: volanbusz.hu
Önök több helyen leírták, hogy fontos a párhuzamosságok megszüntetése. (Ezt azonban már tavaly sem hitte el a sajtó.)
(...) csak a levegőbe beszélt Hónig Péter közlekedés miniszter, amikor október 20-án azt mondta [1], hogy a buszos és a vasúti közlekedés párhuzamosságainak felszámolása érdekében nemcsak a vasúti közlekedést állítják le egyes vonalakon, hanem a következő menetrendbe már egyes, ma még közlekedő Volán-járatokat sem rendeli meg az állam. A párhuzamosságok felszámolása – vagyis hogy ugyanarra a településre ne járjon az állam által, közszolgáltatási szerződéssel finanszírozva, ráadásul nagyjából azonos útvonalon és menetidőben busz is, vonat is – már évek óta visszatérő lózung a kormányzati közlekedéspolitikában.
Forrás: Mégsem spórol a Volánokon az állam; in: index.hu, 2009. december 7.
Az InterCity vonat 2 óra 24 perc alatt ér Szekszárdról Budapestre. Ez szégyen. A közlekedési kormányzat szégyene. Pedig a vasút a szekszárdi fejlesztésekkel büszkélkedett a tavalyi menetrendváltás után.
2009. december 13-tól változott az éves menetrend (...). Jelentősen átalakul Baja és Szekszárd térségének vasúti közlekedése, a kínálat gyökeresen megújul: mindennap közvetlen InterCity vonat közlekedik a térségbe, valamint InterRégió márkanéven új terméket vezetünk be a regionális és távolsági forgalom teljesebb kiszolgálása érdekében
Forrás: www.mav-start.hu
Budapest és Sárbogárd között ezek a vonatok egy forgalmas fővonalon, európai közlekedési folyosón haladnak (40-es számú vasútvonal Budapest - Pécs). Szégyen, hogy alig néhány szakaszon tud a vonat 120 km/h-s sebességre felgyorsulni. Sárbogárd után egy dízelvontatású fővonalra tér a vonat (46-os számú vasútvonal). Ezt a vonalat nemrég újították föl, ám így sem járható túl gyorsan, hol 80, hol 100 km/h-s sebességgel haladnak a vonatok. A MÁV-START korszerű, bár nem távolsági forgalomra épített motorvonatokat közlekedtet errefelé (Desiro, Usgyi).
Magyar vasúti viszonylatban tehát még egészen jó összeköttetésnek mondható a Budapest - Szekszárd. Az autópályán száguldó busszal azonban ez nem versenyképes. Önök ezt felismerték, és indítottak korszerű buszokat Budapestről Szekszárdra. De akkor, kérem, zárják be a 46-os számú vasútvonalat. Mert így semmi értelme.
Egy kis fejlesztéssel, 2 óránkénti közvetlen Budapest - Szekszárd IC vonatokkal, versenyképes lenne a vasút. Ha a sok százmilliárdos autópályaépítés mellett jutott volna arra is pénz, hogy Budapest - Sárbogárd között 120 km/h-s, Sárbogárd és Szekszárd között végig 100 km/h-s sebességgel járható legyen a pálya, most nem járna expressz busz.
Tisztelt Miniszter Úr! Örülök, ha fejlődik a közösségi közlekedés. Szekszárd lakói is örülnek ennek. Egyre többen választják majd a buszt, egyre kevesebben a vonatot. Emiatt a vasút egy kicsivel több állami támogatást igényel majd. Hogy a költségvetés jelenlegi helyzetében ezt elkerüljük, javaslom, zárják be a 46-os vonalat. Ha ezt nem teszik meg, akkor viszont mutassanak fenntartható jövőképet a vasútnak.
Köszönöm.
(A felhasznált illusztráció: Vonatles fotója az index.hu fórumából. Bátaszék és környéke topik, 4117. hozzászólás.)
Utóirat: A témáról a Kötött pálya című blog részletesebb írást közölt ma, mely a hátteret sokkal jobban megmutatja.