A MÁV-vezetés azon gondolkodik, hogy felülvizsgálják árpolitikájukat, hogy olcsóbbá tegyék a vasutat, mert két ember teljes árú utazásánál már olcsóbb az autó. A rendkívül sokféle kedvezmény helyett egyszerűbb tarifarendszerre lenne szükség - mondta Szarvas Ferenc. [elnök]
Forrás: Olcsóbbá tenné a vasutat a MÁV; Népszava, 2011. jan. 21.
A vasúti utazás akkor vált igazán drágává (az autóval összevetve), amikor Kóka János minisztersége idején drasztikus, kb. 40%-os jegyáremelést hajtottak végre.
A MÁV-vezér gondolatai logikusak. A magyar vasút gyakorlatilag a diákok és a nyugdíjasok közlekedési eszközévé vált. A társadalom szemében azért is tűnik haszontalan és pazarló óriásnak, mert az adófizetők alig-alig utaznak vonaton.
Húsz utas közül mindössze 3 vesz teljes árú jegyet a vonatokra. (...) A MÁV szerint ha a bérleteseket is számolják, jobb a helyzet, de még akkor is az utasok 70 százalékának jár valamilyen kedvezmény.
Forrás: Alig vesz valaki teljes árú vonatjegyet; tenyek.hu, 2011. jan. 24.
Ha megnézzük a MÁV-START nemzetközi jegyárait, láthatjuk, körülbelül milyen magas a piaci árszint. Ezeket az árakat a vasúttársaságok maguk szabják meg, miközben a belföldi árakat az állam határozza meg.
Kassa 272 km-re van Budapesttől, Sátoraljaújhelyre pedig 266 km-t kell utazni.
Kassára (oda-vissza) 23,60 € a jegy, Sátoraljaújhelyre pedig kb. 31 €.
Ebben az esetben úgy harmadával drágább a belföldi jegy a nemzetközinél.
A MÁV-elnök által említett árcsökkentésre tehát nagy szükség lenne. Az alapgondolat pofonegyszerű: olyan módon kell megalkotni a kedvezményrendszert, hogy akár több személynek is jobban megérje vonattal menni, és letenni az autót.
Erről a problémáról már 2009 őszén is értekeztem itt, a blogon. Nagy eredménynek tartom, hogy a magyar vasút első embere a törvényhozási képviselők előtt ilyen nyíltan beszél ezekről a versenyképességi problémákról. Akkor pozitív példaként a német "országátszelő jegyet" mutattam be, úgyhogy most legyen egy másik példa. Az osztrák vasúttársaság és a GYSEV pl. 28 €-ért kínál napijegyet 2-5 fő részére. Igaz, ezzel csak személyvonatokon és regionális expresszeken lehet utazni, az IC-re vagy más távolsági járatra nem jó.
Magyar viszonyok között persze nem ez lenne a sikeres megoldás, hanem egyfajta útitárskedvezmény 2-5 fő részére.
Visszatérve a kassai vagy sátoraljaújhelyi példára, 260-270 kilométerre elautózni a mostani, 365 forint körüli benzinárak mellett kb. 5-6000 forintba kerül. Egy embernek tehát még bőven megéri vonattal menni. Két embernél már nagyon közgazdászkodni kell, hogy sok egyéb költséget összeadva a vasút versenyképes legyen. Ha sikerülne alacsonyabb árral elhódítani a kispénzű autósokat a vasútnak, az emberek szemében az egész magyar vasút hasznosabbnak tűnhet. Ez lenne a legfontosabb nyereség.