HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Velencei (rém?)álom: bajos nemzetközi vonatozás

2011.02.25. 10:13 vonat blog

Puha ágyak, faburkolatok - megannyi kellemesség, mely a "Classic" hálókocsikban kényelmes éjszakát garantálhat. A friss levegőt és táj testközelből való élvezetét a lehúzható ablakok biztosítják. Az ablakok melletti sarokban lévő asztalka lapján felhajtva található meg a hideg-meleg vízzel ellátott mosdó, a fölötte lévő pipereszekrényben pedig általában az EuroNight-vonatok esti édes üdvözlete és a tisztasági kellékek vannak elhelyezve. A fülkékben két zár és egy biztonsági lánc gondoskodik a zavartalan alvásról.

Forrás: mav-start.hu

Megkapó reklámszöveg. Ismerősöm olvasta, és most panaszkodik: velencei álomutazásra indult (vannak ezzel egy páran így február végén), és elámult. Lehetne a vonat jó, de akkor meg miért nem az. Csak emlékeztetőül: én is írtam már arról, hogy az igénytelenség pusztítja a magyar vasutat.

A puha ágyon a matrac papírvékony, a faburkolat éjjel nyikorog, a friss levegő a felhúzott ablakon is süvít be a fülkébe. A két zár és a biztonsági lánc, na meg a kalauz figyelmeztetése pedig azt sugallja: itt érdemes jól bezárkózni.

Szóval, vonat, karnevál, Velence. A vonat reggel érkezik Velencébe, egyenesen a város szívébe, ahonnan már csak egy szép séta a Szent Márk tér.

Eddig minden rendben. Csakhogy a Velencébe közlekedő vonat a magyar vasút minden baját bemutatja. Állatorvosi ló.

A balatoni vonatok vánszorgása közismert, de utasként azért idegesítő. Különösen, ha ezt az egészet még a horvát határon ácsorgás, és a sokszori ellenőrzés is súlyosbítja.

Ha pedig az étkezőkocsiban is (finoman szólva) megosztó a kiszolgálás minősége, akkor gyorsan elszáll a velencei utazás romantikája. Pedig jó ötletnek tűnt a hosszas autózás helyett a még sokkal hosszabb vonatozást választani - és azonnal a lagúnák közé megérkezni - hallgatom.

Az persze engem is érdekelne, hogy a legpénzesebb utasokat, a hálókocsit megfizetőket miért a szocialista Kelet-Európa vasútjait, a 80-as évek bolgár tengerparti nyaralását idéző kocsiban fuvarozza a MÁV-START.

Mit mondjak akkor, amikor az ismerős kérdőre von, hogy biztonságos-e egyáltalán az a kocsi, amely szörnyű hangokat hallatva száguld hajnalban Olaszországban, és közben úgy pattog és ugrál a sínen, hogy lehetetlen benne aludni. A reggeli ébredés után pedig külön öröm a sínekre pottyantós vécé.

Nem akarom, hogy ez a blog panaszfórum legyen. Inkább csak az lenne a cél, hogy az olvasó belássa: Velencébe igenis nagyon jó közlekedési eszköz lenne a vasút. Ha a vasút "rendes" lenne - mondja az ismerős. És kérdez: miért nem lehet kicsit gyorsabb, kicsit modernebb, kicsit jobb. Mert amúgy (visszakanyarodva az elejéhez) Velencébe reggel begördülni - nincs is annál jobb.

Csak reménykedni tudok abban, hogy az európai vasutakhoz fel tud zárkózni a magyar. Ha valaki megnézi a MÁV-START térképét, láthatja, milyen sok helyre lehet nemzetközi vonattal utazni. A sok órás vezetést sokan elcserélnék egy jó vonatozásra. A baj az, hogy a megható vasutas reklámszövegek sok esetben lassú, öreg, élvezhetetlenül zötyögő, hánykolódó vonatokat takarnak. A kormány vasútbarát nyilatkozatai mindig a belföldi vonatokról szólnak. Pedig környezetvédelem és országimázs szempontjából a nemzetközi vonatoknak sokkal fontosabb szerepe van. Európában nagy elánnal fejlesztik a nemzetközi vasúti közlekedést, a mi földrajzi helyzetünkben ez Magyarország számára létfontosságú. Lenne.

(A képek forrása: http://www.railfaneurope.net/pix/hu/car/night/WLAB/pix.html. A fotókat készítette Rusznyák Balázs.)

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr942689208

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.02.25. 14:18:16

Ezen már én is többször elgondolkoztam. De lehet látni, hogy lehet ezt úgy is csinálni, hogy jó legyen:

www.citynightline.ch

árak:www.citynightline.ch/citynightline/view/en/angebot/preise/preise_en.shtml

BP-Velence MÁV retró hálókocsi Single: 270€
CNL zuhanyzós, saját WC-s, asztalos "szoba" Single foglalás (mindegyik útvonalra): 279 € :)

Prospektus, minden infóval:
www.citynightline.ch/citynightline/view/mdb/citynightline/city_night_line_neu/info/MDB86689-cnl_1011_gb_download_09022011.pdf

A menetrendből kiemelném azt a rendszert miszerint elindul a vonat délután 6 körül, kb éjfélig "felszálló" állomások vannak, majd reggel 4-5-ig megy megállás nélkül. Hajnali 2kor nyilván senki sem akar indulni/érkezni. Azokat a városokat amiket ebben az időszakban érintene a vonat, más vonatok szolgálják ki, amik épeszű időben járnak arrafelé. A vonat tehát hajnaltól megint megáll több helyen, a "leszálló" állomásokon, majd 10 körül megérkezik a végállomásra. A minőség pedig kicsit más mint amit a MÁV tud nyújtani...

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2011.02.26. 07:41:44

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: Nem ártana olcsóbban adni a jegyet, ha már ilyen régi kocsik járnak Velencébe. Ha jó állapotban van a régi kocsi, és nem drága rá a jegy, akkor az úgy rendben van.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.02.26. 15:12:46

Szerintem úgy alapból át kéne gondolni a vasút helyzetét Európában. Azt tisztázhatjuk, hogy olcsónak nem olcsó. (sem az autózáshoz, sem pedig a low-cost légitársaságokhoz képest) Gyorsnak sem épp gyors, kivéve néhány ICE/TGV járatot, de háztól-házig, főleg akkor, ha közte német autópálya van, általánosságban nem gyors. Tehát van valamink ami lassú, drága, hogy lehet ebből akármit kihozni? A válasz szerintem egyértelműen a kényelem és a fedélzeti szolgáltatások növelése, mert ez még mindig sokkal olcsóbb, mint az autózás szintjére hozni a sebességet. Ha egy IC pontos, kényelmes ülésed van, ki tudsz menni WC-re, tiszta, hűtött-fűtött, van büfé/étterem, wifi, konnektor, az már versenyképes lehet még ha lassabb is, mint kocsival. Ami ennél kevesebb az gyakorlatilag csak a kényszerutasokat tudja elszállítani.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2011.02.27. 09:46:49

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: Ez szimpatikus gondolatmenet.
Németországban, a sebességkorlátozás nélküli autópályákon valóban lehet produkálni még az ICE-vel is összemérhető menetidőket. Ez alól csak egyes kiemelt viszonylatok kivételek, ahol teljesen új pálya épült. A német hálózat egésze nem a gyorsaságról híres. A francia vagy a spanyol viszont autóval verhetetlen.
De összességében egyetértek. Nem mindig gyors, viszont általában drága. A normál ár drága. A kedvezményeket pedig mindig szűkítő feltételekkel és esetlegesen adják.
A fedélzeti komfort szerintem is kulcskérdés.
A benzinár növekedését pedig figyeljük érdeklődve.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.02.27. 14:18:30

@vonat blog: Relatív rövid távokon a TGV/AVE sem olyan gyors. Autóval, tartós 130-al, plusz a ház-autópálya tötymörgéssel mondjuk lehet menni egy jó 100-as átlagot. A vonat a 250-300 közötti végsebességével, többszöri lassítással, utascserével, gyorsítással mondjuk 200. (A világ leggyorsabb vonata Kínában van, közel 1000 km-es úton, két tízmilliós város között, napi 2(!) pár közbenső megállás nélküli vonat, 350-es pályán 314-es menetrendi átlaggal. Ez az európai városméretek és távolságok miatt itt nem lehetséges/gazdaságos.)

Tehát autó 100, vonat 200. Csakhogy az autó itt áll a kocsibeállóban a ház mellett, a vonat meg maximum annak aki az állomáson lakik. :) Vegyünk csak fél órát, ami azt jelenti, hogy vagy a belsőbb városrészben lakik az utas, vagy taxival megy. Az a két végállomáson már 1 óra, gyors számítással kiderül, hogy 200 km alatt az autó lenyomja a TGV-t. Ha nem akar az ember taxizni, vagy külső városrészekben/elővárosban lakik, illetve oda is megy, az mondjuk legyen 2x1 óra, így az autó "versenyképességi sugara" máris 400 km-re nőtt. A repülőt persze veri a vonat ilyen távon, mivel oda még egy kicsit több idő kijutni + check-in, az iszonyatos veszteségidőt a sebesség már nem tudja kompenzálni. Persze akkora országokban mint Franciaország, vagy Spanyolország egy a 2-400 km nem sok, illetve mindig van elég utas pl Madrid belvárosa és Barcelona belvárosa közt, ahonnan a vonat egyébként is jobb lenne mint az autó. De azt be kell látni, hogy rövid, magyar belföldi viszonylatokban esélytelen az autót menetidővel (azaz inkább eljutási időt mondanék, tehát háztól-házig) megfogni, mással kell próbálkozni.

1116001 2011.03.02. 11:52:35

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:
Azért a CNL vonatok ajnározásával óvatosan bánnék:)
Messze nem ér az sem annyit amennyit elkérnek érte!
Ott is sok ilyen régebbi gyorsvonati típusú háló-, fekvőkocsik üzemelnek!
Egyedül a deluxe fülkék amik úgyahogy jók. De azokért már 1.oszt jegyet kérnek! Még a 2ágyasba is.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.03.02. 18:33:14

@1116001: Azt tisztázzuk, hogy ár-érték arányban a sima vasút közepesen rossz a hálókocsi, meg iszonyat. :) Minden cégnél. A low-cost gépek áraihoz képest, mert az autót inkább ne is emlegessük, az -főleg 5 személlyel- verhetetlen. Amit szerényen megemlítettem, hogy CNL deluxe árban ott van, mint a MÁV hálókocsi, minőségben pedig szerintem jobb. Persze ott is lehet olyasmiket találni, hogy azokon a kocsikon amiket még nem korszerűsítettek, pl az emeletes csodákon is, nincs konnektor, csak a mosdóban, és nem feszstabilizát, a csapból nem ivóvíz minőségű víz folyik. Persze, kis dolgok, de a hatszáz kis marhaság nagyban befolyásolja, hogy rászánja e az utas az autózásnál jóval több pénzt, vagy sem. Persze a korszerűsített kocsikba ezek belekerülnek. A CNL mondjuk annyival jobb helyzetben van a MÁV-nál, hogy akik azt használják azoknak talán jobban kijön a fizetésükből a hálókocsijegy, mint egy átlag magyar utasnak, aki ha teheti az olcsóbb autózást választja.

ruba 2011.03.06. 19:36:26

Sziasztok!
Én is utaztam ezzel a vonattal, az említett hálókocsiban (amúgy ezek az én képeim, mint azt a forrásmegjelölés is mutatja), ezért meg is osztanám tapasztalataimat. Nos a kocsi tényleg elég retrós volt, a matraccal nekem nem volt bajom, se az ablakkal (sőt, igazából jó lett volna, ha jön be egy kis hideg levegő), viszont az már zavart, hogy április végén úgy fűtöttek, mintha szibériába mentünk volna, így a kocsiban kb 30C°volt, emiatt nem nagyon tudtam elaludni. Azt biztosan tudom, hogy Ljubljana után még legalább egy óráig biztosan nem aludtam el (Ljubljanában valamikor éjjel 2-3 között jár a vonat), és Hajnali 5-kor már ébren voltam. Valamennyit azért aludtam, mert emlékszem, hogy álmodtam, de biztos nem aludtam többet másfél-két óránál. A reggeli, ami ugye járt a foglaláshoz, ízre jó volt, viszont a mennyiséggel már voltak gondok. Gombás tojásrántottát kértem, hát jó, ha másfél tojásból volt a rántotta, igaz gomba volt benne bőséggel. Összességében úgy éreztem, hogy egyszer ezt is ki kellett próbálni, de nem győzött meg a MÁV, hogy megéri ez a hálókocsi az árkülönbözetet (ugyanis Velencébe utaztam már sima ülőkocsiban is).
süti beállítások módosítása