Puha ágyak, faburkolatok - megannyi kellemesség, mely a "Classic" hálókocsikban kényelmes éjszakát garantálhat. A friss levegőt és táj testközelből való élvezetét a lehúzható ablakok biztosítják. Az ablakok melletti sarokban lévő asztalka lapján felhajtva található meg a hideg-meleg vízzel ellátott mosdó, a fölötte lévő pipereszekrényben pedig általában az EuroNight-vonatok esti édes üdvözlete és a tisztasági kellékek vannak elhelyezve. A fülkékben két zár és egy biztonsági lánc gondoskodik a zavartalan alvásról.
Forrás: mav-start.hu
Megkapó reklámszöveg. Ismerősöm olvasta, és most panaszkodik: velencei álomutazásra indult (vannak ezzel egy páran így február végén), és elámult. Lehetne a vonat jó, de akkor meg miért nem az. Csak emlékeztetőül: én is írtam már arról, hogy az igénytelenség pusztítja a magyar vasutat.
A puha ágyon a matrac papírvékony, a faburkolat éjjel nyikorog, a friss levegő a felhúzott ablakon is süvít be a fülkébe. A két zár és a biztonsági lánc, na meg a kalauz figyelmeztetése pedig azt sugallja: itt érdemes jól bezárkózni.
Szóval, vonat, karnevál, Velence. A vonat reggel érkezik Velencébe, egyenesen a város szívébe, ahonnan már csak egy szép séta a Szent Márk tér.
Eddig minden rendben. Csakhogy a Velencébe közlekedő vonat a magyar vasút minden baját bemutatja. Állatorvosi ló.
A balatoni vonatok vánszorgása közismert, de utasként azért idegesítő. Különösen, ha ezt az egészet még a horvát határon ácsorgás, és a sokszori ellenőrzés is súlyosbítja.
Ha pedig az étkezőkocsiban is (finoman szólva) megosztó a kiszolgálás minősége, akkor gyorsan elszáll a velencei utazás romantikája. Pedig jó ötletnek tűnt a hosszas autózás helyett a még sokkal hosszabb vonatozást választani - és azonnal a lagúnák közé megérkezni - hallgatom.
Az persze engem is érdekelne, hogy a legpénzesebb utasokat, a hálókocsit megfizetőket miért a szocialista Kelet-Európa vasútjait, a 80-as évek bolgár tengerparti nyaralását idéző kocsiban fuvarozza a MÁV-START.
Mit mondjak akkor, amikor az ismerős kérdőre von, hogy biztonságos-e egyáltalán az a kocsi, amely szörnyű hangokat hallatva száguld hajnalban Olaszországban, és közben úgy pattog és ugrál a sínen, hogy lehetetlen benne aludni. A reggeli ébredés után pedig külön öröm a sínekre pottyantós vécé.
Nem akarom, hogy ez a blog panaszfórum legyen. Inkább csak az lenne a cél, hogy az olvasó belássa: Velencébe igenis nagyon jó közlekedési eszköz lenne a vasút. Ha a vasút "rendes" lenne - mondja az ismerős. És kérdez: miért nem lehet kicsit gyorsabb, kicsit modernebb, kicsit jobb. Mert amúgy (visszakanyarodva az elejéhez) Velencébe reggel begördülni - nincs is annál jobb.
Csak reménykedni tudok abban, hogy az európai vasutakhoz fel tud zárkózni a magyar. Ha valaki megnézi a MÁV-START térképét, láthatja, milyen sok helyre lehet nemzetközi vonattal utazni. A sok órás vezetést sokan elcserélnék egy jó vonatozásra. A baj az, hogy a megható vasutas reklámszövegek sok esetben lassú, öreg, élvezhetetlenül zötyögő, hánykolódó vonatokat takarnak. A kormány vasútbarát nyilatkozatai mindig a belföldi vonatokról szólnak. Pedig környezetvédelem és országimázs szempontjából a nemzetközi vonatoknak sokkal fontosabb szerepe van. Európában nagy elánnal fejlesztik a nemzetközi vasúti közlekedést, a mi földrajzi helyzetünkben ez Magyarország számára létfontosságú. Lenne.
(A képek forrása: http://www.railfaneurope.net/pix/hu/car/night/WLAB/pix.html. A fotókat készítette Rusznyák Balázs.)