Mínusz 45 milliárdot keresnek most a MÁV-nál. Hogy mivel lehet spórolni? Tippek az új kormánynak: állandóköltséget kell faragni. Ésszerűsítés, bevételtermelés, hatékonyságnövelés. Nincs ebben semmi új, de határozottan még senki sem tudta a múltban ezeket az intézkedéseket végigvinni.
Ezekben a napokban a szakminisztérium és a vasúttársaság emberei is azon törik a fejüket, hogyan lehet a Matolcsy György által kiszabott -45 milliárdot kigazdálkodni. Örülök, hogy az ezt taglaló cikk a Népszabadságban tartalmaz egy fontos számot: a vasút költségeinek 85%-a állandó. Azt ugyan nem tudom, hogy ez a szám igaz-e, de a nagyságrendje mindenképp. Ha ezt a minisztérium komolyan veszi, akkor járatritkítással már nem is akar spórolni. Nézzük, hogyan lehet másként, az állandó költséget csökkentve megtakarítani vagy bevételt növelni.
Személyszállítási spórolási tippek:
1. Be kell szedni a jegyek árát. Az nem megy, hogy a vonatokon az új felszállóktól a kalauz önkéntes bevallás alapján kéri a jegyet. Sokszor oda sem ér a kalauz, mire leszáll az utas. Az nem megy, hogy egy 6-700 főt szállító vonaton két kalauz ellenőriz. Az sem megy, hogy a menettérti menetjeggyel bujkálók gyakorlatilag bérletként használják a két hétig érvényes jegyet. A vicinálison akár a mozdonyvezető is adhatna jegyet, az elővárosi vonaton pedig több kalauzra lenne szükség. A távolsági vonatokon az út során mindig máshol, és gyakrabban, és mindenkitől kellene kérni a jegyet. Érdemes újragondolni az árakat, kedvezményeket, utazási feltételeket.
2. Hatékonyabb technológiákat kell bevezetni. A cél az, hogy minél kevesebb járművet kelljen üzemeltetni, de azok jó műszaki állapotban, tisztán álljanak az utazók rendelkezésére. Ehhez a hatékonyságot célul tűző tervezés, nagyon magas színvonaló karbantartás, munkafegyelem, minőség kell. A tervezőket segíti, ha az utasokat is rá lehet venni, hogy kevesebben menjenek a csúcsidőszakokban. Külföldön a kevésbé kihasznált vonatokra több kedvezményt adnak, mint a rendszeresen zsúfolt járatokra.
3. Az egyszerűbb működtetést segítő szabályokat kell alkotni. A vasút agyonszabályozott és bonyolult rendszer, sok az adminisztráció. Különösen mellékvonali csomópontokon feltűnő a túlszabályozottság miatti óriási munkamennyiség - a kevés utas mellett. De a Keleti pályaudvaron is látható, hogy egy mozdony kocsikra akasztásához és elindításához milyen szép számban vonulnak ki vasutasok. Vasutasok tömeges elbocsátása azonban nem lehet cél, hiszen elhelyezkedésük más területen elég nehézkes.
4. Engedni kell a vasutat pénzt keresni. Ezt párhuzamosságok felszámolásának is mondják. Ott, ahol a vasút jó, ott nem szabadna buszt indítani mellette, vagy azonos időben. A közlekedési munkamegosztás javítására azonban van politikai szándék. Ezen túl érdemes jó áron, jó vasutat (így, így) csinálni, hogy jöjjön az utas. Ha sikerül több utast autóból átültetni vonatra, az is hoz pénzt az ágazatba.
5. Utasbarát hozzáállást kell keresztülvinni. Az utasok és a bevétel megtartása érdekében nagyon határozottan javítani kell az utasokra való odafigyelést. Az nem megengedhető, hogy a miskolci vonaton álló utasok tucatjai utaznak péntek délután, miközben a tapolcai gyorson 2-3 ember ül egy fülkében. Az odafigyelés, az emberi bánásmód, a gondos tervezés nem pénzkérdés, de nagy a hozadéka. A minőség ellenőrzését, a számonkérést komolyabban kell venni. Évek óta visszatérő probléma a tisztaság kérdése, amelynek már-már szimbolikus a jelentősége - és még mindig megoldandó probléma.
Ezek a személyszállításhoz kapcsolódó közvetlen, vasútüzemi, vasútközeli megtakarítási lehetőségek. A politika ezen túl még persze megteheti, hogy a vasutat olcsóbbá teszi a pénzszivárgás megakadályozásával, az ingatlangazdálkodás javításával vagy hasonló, az általános menedzsmentet, a pálya- és épületüzemeltetést érintő intézkedésekkel. Ebbe a sorba illik a MÁV adósságainak konszolidációja is.
Hogy mindez elég-e, azt Tánczosné összes tanítványa se tudná kiszámolni; még ha mindannyian egy vasútolcsósító munkacsoportba kerülnének, akkor se. A fent ismertetett lépések azonban jobbá és egyben olcsóbbá teszik a magyar vasutat. Az meg nagyon ráfér, Matolcsytól függetlenül is.