Telnek az évek, és ez bizony egyre gázabb. Vége a Szigetnek, mennének haza az emberek - kíváncsi vagyok, hogy mennyit kell ilyenkor sorban állni a Keleti pályaudvaron. Magyarország legfontosabb nemzetközi vasútállomásán a jegyek egy részét kézzel töltik ki még ma is, és egy aládúcolt, hazánkról rettenetes képet sugárzó teremben várakoznak sorukra a leendő utasok.
(A lenti kép forrása a kotottpalya.blog.hu, békeidőben készült a Keleti aládúcolt nemzetközi pénztárcsarnokában.)
A nemzetközi jegyek megszerzése amúgy is elég nehéz mutatvány. Az árak rendszere eléggé összevissza, ember legyen a talpán, aki pontosan ismeri az akciókat és a szabályokat, feltételeket. A külföldiek egy része is fölöslegesen kucorog a Keleti padjain. Akadt olyan, aki azért állt sorba múlt héten egy órát, hogy megvegyen egy helyjegyet - olyan vonatra, amelyre ez nem kötelező, és amelyen nincs is sok utas (Boszniába).
A jegyek jó részét kézzel írják, és papíron számolgatják mi mennyibe kerül, olykor hosszú-hosszú percek telnek el, amíg az árat kikeresi a pénztáros, és meg tudja mondani, mennyit kell fizetni.
Aki nemzetközi jegyet akar venni a magyar vasúton, vakarhatja a fejét. De nem csak a fővárosban. Nézzük például, mi a helyzet a nemzetközi pénztárak listájának első helyén lévő Ajkán: "Nyitva tartás: előzetes egyeztetés alapján Megjegyzés: korlátozott menetjegykiadás". Értem. Akkor csak azt nem tudom most, hogy mikor mehetek jegyet venni, és hogy adnak-e egyáltalán. A lista utolsó helyén lévő Zalalövőről sokkal többet írnak, bár érteni azt is nehéz: "Nyitva tartás: h-p: 06:00-13:30 sz: zárva v: 06:10-16:40 Megjegyzés: Korlátozott nemzetközi menetjegy kiadás (EURegió, SZ kishatás forgalom)." A szépség ebben az, hogy Zalalövőről 16:40-kor indul a napi egyetlen nemzetközi gyorsvonat Ljubljanába, a pénztár meg már 13:30-kor bezár, de csak hétfőtől szombatig. Vasárnap a vonat indulásáig nyitva a nemzetközi pénztár. Apró gikszer, hogy ha egyáltalán jól értem, a korlátozott jegykiadás azt jelenti, hogy Ljubljanába nem tudnak jegyet adni.
Örömhír tehát, hogy gondok tehát nemcsak a Keletiben vannak, de ott többen esnek pofára, mint Zalalövőn vagy Ajkán.
A kézzel írott jegy kézben tartója pedig boldog lehet. Egyedi kisipari termékre várt sokat. A fenti képen látható jegyet kézbe kapó külföldiek furcsán fintorognak: ezt tényleg el fogja fogadni a kalauz? Aki pedig kibetűz minden szót, ajándékot érdemel. A fotón látható "Murakeresztúr" helynév például kimondottan könnyen felismerhető egy belga vagy görög utas számára. (A kép forrása: Az origo.hu 2007-es cikke a lepusztult keletis pénztárról. Azóta a helyzet nagyjából változatlan.)
Sziget után mindig (finoman szólva) problémás szokott lenni a Keleti. Reméljük, idén nem ad ki a gép ilyen sorszámot:
(A kép forrása az Új MÁV blog egyik 2008-ból örökölt bejegyzése.) A fenti kép érdekessége, hogy 2008-ban a Sziget augusztus 18-ig tartott. Hogy a 168 várakozó megkésett szigetelő volt, vagy csak reménykedő turista, ma már kideríthetetlen. Kíváncsi vagyok, hogy 2011-ben, közvetlenül a Sziget után elfüstöl-e a keletis sorszámosztó automata. De még kíváncsibb vagyok, hogy mikor adják ki az utolsó kézzel írott jegyet, és mikor lesz Ajkától Zalalövőig olyan nemzetközi pénztár, ami Vlagyivosztokba és Lisszabonba is tud kiadni helyjegyet. Ha lehet ablak mellé, és ne háttal. Köszönöm.