Bejelentették (illetve a MÁV-START honlapon, nem túl feltűnően megírták), hogy több száz gyors és sebesvonaton pótjegyet kell váltani. Leánykori nevén IC pótjegyet. Ez kétszáz kilométerre 295 forint, de a szomszéd faluba 150. Utóbbit mondjuk 90%-os jegy mellé (25-30 forint) megvenni elég komoly összeg. (Mondjuk Hajdúhadházról Téglásra utazva.)
Irány Románia, mondhatnánk, hiszen ez lépés a keleti szomszédunknál szokásos árképzéshez hasonlít. Ausztriában nincs semmilyen felár és pótjegy, az IC-re egyszerű vonatjeggyel, bérlettel bárki felszállhat. Nálunk 3 szintű ár lesz május 15-től: az IC a helyjegy miatt a legdrágább, pótjegy a gyors és a sebesvonatok nagy részére is kell majd. Aki alapáron akar utazni, annak fő szabály szerint a személyvonat marad.
Az eddigi áremelési lépésekről korábban már írtam, ez a harmadik, legdrasztikusabb lépés, mely a bevételek növelését szolgálja.
A legmeghökkentőbb néhány elem a következő:
1. fizetni kell a 65 év felettieknek is
2. fizetni kell annak is, aki a szomszéd faluba utazik gyorsvonattal (pl. Kisszekeresről Nagyszekeresre vasárnap délután 15 15-kor)
3. fizetni kell elővárosi forgalomban is (pl. Győrszentivánból Győrbe), annak akinek nincs (egyébként nagyon drága, 20 utazásnál megtérülő) bérlete
4. fizetni kell a Budapest bérlettel rendelkezőknek a városon belüli utazásért (p. Zugló és Ferihegy között a sebesvonaton)
5. fizetni kell a közismerten legrozogább kocsikon is (a kelet-magyarországi vonalakon és Veszprém felé 30-40 éves, műbőrüléses, minden tekintetben kivénhedt kocsik járnak)
6. vonatkésés esetén jár kártérítés (a kalauznak kell igazolni, hogy az adott vonaton utaztunk, ami éles helyzetben talán picit sokáig tart majd...)
Egy biztos: a kalauzok rettenetesen örülnek majd az új rendszernek, hiszen annak idején az ingyenes regisztrációs jegy is sok konfliktust okozott, most pedig a teljes idős korosztálynak újra fizetnie kell a vonatok egy jelentős részén.
A legszomorúbb az egészben az, hogy most nagyon sokan kapnak muníciót ahhoz, hogy a gyorsvonatok színvonalát összevessék az árral. A dühöngők egy része inkább buszra száll vagy autóra vált majd. Pedig éppen elkezdődött sok év után egy kis javulás a gyorsvonatok terén...