Az országban jövőre (2008. december 14-től) valószínűleg a Szekszárdot (34 ezer lakos) érintő fő vasútvonalon lép életbe a leggyatrább menetrend. Délelőtt például gyakorlatilag csak a vonalon belül lehet közlekedni. Csakhogy a 46-os számú vasútvonal nem világvárosokat köt össze: két végpontja Bátaszék (6600 lakos) és Sárbogárd (13 ezer lakos). Ezen a viszonylaton a személyvonatoknak túl sok értelme nincs.
Próbáljunk Szekszárdról Pestre jutni:
Reggel 5 55-kor megy az InterPici, sárbogárdi átszállással, IC-vel 8 14-re érünk a Keletibe. 7 28-kor indulva 10 14-re érünk Pestre. A következő lehetőségeket hagyjuk, 38 percet kell várni Sárbogárdon, majd 34 perces átszállás adódik. Kedevzőbb eljutás a Szekszárdról 14 41-kor induló induló vonatról lehetséges: 8 perc van az IC-ig. 15 55-kor megy a délutáni InterPici, jó csatlakozással. Este értékelhetetlen a kapcsolat: egy vonatnak 36, egy másiknak 47 perces csatlakozása van Pestre.
Próbáljunk Pestről Szekszárdra jutni:
A Keletiből 7 45-kor tudunk először elindulni, jó csatlakozás adódik az IP-re és személyvonatra is. Később értékelhetetlen, 53 perces átszállás, illetve végig személyvonatos utazás lehetséges. Legközelebb 15 45-kor és 17 45-kor és 19 45-kor adódik kedvező csatlakozás.
Foglaljuk össze:
- Közvetlen vonat Szekszárd - Budapest között nincs (csak vasárnap délután, iskolaidőben)
- Reggel 2 normális sárbogárdi átszállás adódik Pest felé, délután mindössze egy.
- Pest felől reggel 1 normális átszállási kapcsolatot alakítottak ki, délután 3-at.
A bal oldali primitív kis ábra mutatja a helyzetet. Két órás ütem szerint járnak a vonatok a Szekszárdot érintő vonal mindkét végén. A Bátaszék - Sárbogárd szakaszon egy semmihez sem illeszkedő menetrendet hoztak létre.
A tanulság egyszerű: az ütemes menetrendet nem lehet csak néhány vonalra bevezetni, mert a közrefogott területen élők számára nem átjárható a hálózat.
Arról már nem is merek beszélni, hogy Szekszárd és Budapest között miért (iskolaidőben) heti egy IC közlekedik, vagy arról, hogy Szekszárdról Bátaszékig, Baja* felé miért olyan lassan járható a pálya.
*Szekszárd kiszolgálása egyébként Bajával (40 ezer lakos) összefügg, mindig is Baja - Szekszárd - Budapest gyorsvonatok közlekedtek -- egészen 2008. december 13-ig. Ha sikerül meghaladni ezt a lehetetlen menetrendet, akkor is célszerű Baja - Szekszárd ügyét együtt vizsgálni, mindkét város jó kapcsolatát ugyanazon vonatokkal biztosítani.