Nagy dérrel-dúrral hirdeti a kormány, hogy attól lesz olcsóbb a közösségi közlekedés, ha nem megy majd párhuzamosan a vonat meg a busz. Eközben expresszbuszokat terveznek a vasúttal párhuzamosan, állami támogatással, állami megrendeléssel.
Állami költségtérítést kapnak ugyanis a Volán társaságok a fővárosból Egerbe, Salgótarjánba, Szekszárdra és Hódmezővásárhelyre közlekedő járatok esetében. Ugyancsak az autóbuszos közszolgáltatást kívánja a tárca előtérbe helyezni olyan városokban – például Pápa –, amelyek távol esnek az országos jelentőségű vasúthálózattól.
Forrás: A falurombolás újabb lépései, Magyar Hírlap, 2009. 10. 07.
Nézzük sorban, mit akar a buszos lobbi:
Egerbe óránként el lehet jutni vonattal úgy, hogy intercityről átszállunk a személyvonatra, kétóránként pedig közvetlen gyorsvonat is megy. A vasúti kapcsolat nem tökéletes, hosszú a közvetlen vonat menetideje, gyakoriak a késések, kényelmetlen az átszállás, drága az IC-re a helyjegy, ronda öreg kocsikkal jár a gyorsvonat. Lenne tehát mit javítani rajta, de azért talán válság idején nem az a legsürgetőbb feladat, hogy megszorítás gyanánt a vasúttal párhuzamos buszközlekedést előtérbe helyezze az állam. Ez így senkinek sem jó. A vonaton nincs elég utas, de a Budapest - Miskolc vonalat senki sem akarja megszüntetni. A Füzesabony - Eger szárnyvonal sincs veszélyben. A vonatok járni fognak tehát szép nagy állami támogatással, mellette pedig majd megy a busz - további állami támogatással.
Salgótarján esete nehezebb. A vasutat hagyták annyira tönkremenni, hogy egyáltalán nem versenyképes a busszal. Bezárni viszont nem fogják, így itt is marad az értelmetlen helyzet: a leromlott vonalon megy a személyvonat, mellette pedig az expresszbusz. A vasutat itt azonban tízmilliárdokért fejleszteni kellene, hogy ne legyen szükség buszra.
Szekszárd közlekedési helyzete viszont egyértelműen a szaktárca alkalmatlanságát mutatja. Minden idők legrosszabb vasúti menetrendjét rendelte meg a vasúttól az állam a szekszárdi vonalon. Utas alig van. Pedig a pálya jó állapotú, menetideje versenyképes lehetne. Közben tízmilliárdokért épül az M6-os presztízsberuházás. Itt egyszerűen csak egy jobb vasúti menetrendet kellene bevezetni, és nem is lenne szükség buszra. Ennek ellenére a tárca a buszt preferálja, de közben a vasutat is megtartják.
Hódmezővásárhelyre ma el lehet jutni vonattal, átszállással Szeged vagy Szolnok - Szentes felé. Reggel közvetlen vonat is indul Pestre. A minisztérium által tervezett több közvetlen busz jó dolog, de az utasok egy része biztosan a vasúttól pártol majd el. Ezáltal a vasút bevételei csökkennek, miközben költségei változatlanok maradnak. Egy-egy ilyen buszos ötlet mindig a vasúttól vesz el néhány utast, és így a vasútnak adandó állami támogatás összegét növeli.
Pápa esete egyenesen nevetséges. Pápán keresztül megy egy vasúti fővonal, amelyet európai uniós pénzből akar Magyarország fejleszteni. A Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő honlapján olvasható, hogy Győr - Pápa - Celldömölk - Boba vasútvonal korszerűsítése a Közlekedési Operatív Program keretében valósul meg. Eddig az előkészítésre 840 millió forintot költöttek. Nos, ha a közlekedési kormányzat itt inkább buszokat akar, akkor minek is újítjuk fel sok pénzért a vasutat? Jelenleg is van 5 közvetlen vonat Pápáról Budapestre, akkor miért esne Pápa távol az országos hálózattól? Vagy valaki úgy definiálta az országos vasúti hálózatot, hogy Eger, Szekszárd, Pápa direkt távol essen tőle?
Összefoglalva aggályaimat: Az jó, hogy buszos közlekedést fejlesztik, de ha párhuzamos vasút is fut, akkor a vonatok kihasználtsága óhatatlanul romlik, miközben a vasúti költségek csökkentésére a fenti városok esetében nincs mód. Azért nincs, mert egyéb viszonylatok kiszolgálása miatt a vasút ugyanúgy közlekedik majd tovább, csak egy kicsit kevesebb utassal. Talán csak nem ez a bújtatott cél?