Óriási feszültség lehet a háttérben, hiszen nincs egyértelmű magyarázat arra, miért távozott a MÁV-START vezére. Az iho.hu szerint túl lassú volt neki a tempó, a nol.hu szerint főnöke helyére került volna, ez okozta a vesztét, a VEKE szerint ennek nincs köze a járatritkításokhoz (azaz cáfolnak valamit, amit be sem jelentettek eddig). A közlekedési lobbik (úgy tűnhet) felfalják egymást egy végső küzdelemben.
Monszpart a gyorsabb, radikálisabb átstrukturálás híve lett volna. Magyarán úgy képzelte, a mozdonyok üzemeltetését végző MÁV-Trakció és a járműveket karbantartó MÁV-Gépészet gyorsan beolvad a Startba, így egy erős vasútvállalat jön létre, miközben a MÁV Zrt. központ helyett egyre inkább csak az állami pályavasutat jelenti. Ez azonban nem esett egybe Szarvas elgondolásaival, és minthogy Monszpart a felajánlott másik fontos beosztást sem fogadta el, távozik a vasúttól.
Forrás: Távozik Monszpart Zsolt a MÁV-Start éléről, 2011. nov. 2., iho.hu
A nol.hu szerint viszont "a távozás oka az is lehet, hogy Monszpart neve felmerülhetett Szarvas utódjaként, amennyiben az elnök-vezérigazgató magasabb megbízatást kapna."
A VEKE az alábbiakat írta:
Egyesületünkhöz eljutott információk szerint Szarvas Ferenc, a MÁV elnök-vezérigazgatója elbocsátotta állásából Monszpart Zsoltot, a MÁV-Start vezetőjét. Az elbocsátás nincs összefüggésben a tervezett súlyos járatritkításokkal, Monszpart valószínűleg a MÁV csoporton belüli szokásos fúrások áldozatává vált. Ismeretes, hogy a MÁV Gépészet és MÁV Trakció a tervek szerint beolvadt volna a MÁV-Startba, Monszpart pedig egyik kezdeményezője volt ezeknek a változtatásoknak.
Forrás: VEKE Facebook bejegyzés, 2011. nov. 2.
Eddig is meglepetten olvastam, de azután fölkaptam a fejem: járatritkítások? Az előző posztban sűrítésekről írtam. Aztán olyan érdekeset olvastam, hogy képként beteszem ide:
A végső szétesés jelei ezek. Monszpart távozása mögött is lobbiharcokat sejtetnek a hírek. A gyilkos érdekharcról teljesen nyíltan is írtak már. Az mno.hu tudni véli, hogy "januárra nem jön létre a tervezett Nemzeti Közlekedési Holding (NKH), de a lobbiharcok miatt az is kérdéses, hogy a ciklus végéig megalakulhat-e". Lelassult tehát a közlekedésben minden korábban bejelentett átalakítási folyamat, besűrűsödött a közeg a végrehajtók közül, és ki is esett már egy fontos játékos a nagy játszmából. Kérdés (mivel a politikai szándék elvben még mindig a vasút fejlesztése), hogy mi történik valójában, és ki mozgatja igazából e sakktáblán a bábukat. (Nem a bábuk mozgatják-e már a sakkozó kezét?) Azt már nem is merem végiggondolni, hogy az érdekcsoportok iszapbirkózása közben foglalkozik-e valaki igazából a szolgáltatással, amiről a meccs igazából szól. Ha nem jön a nagy összerendeződés, a közlekedési holdingcég, nem a végső szétesés jelei-e ezek? Kiüresedett, értelmet vesztett vasút fölött hiába ül örömünnepet a győztes. Vagy talán épp azért ilyen öldöklő a küzdelem, mert kevés a zsákmány, és csak keveseknek jut falat?
U.i.: Érdekelt, hogy valóban készül-e járatritkítás. Az interneten erről semmit sem találtam. A jövő évi menetrendről gyakorlatilag semmi hír, csak a korábban egy független honlapon talált tervezet olvasható ma is. Dóka Gábor nevű ember elég sok él Magyarországon, versenytáncost, értékesítési vezetőt, de menetrendi szakértőt is talált a Google. Egy régebbi cikk szerint Dóka Gábor a Közlekedéstudományi Intézet vasúti közlekedési szakértője. Jó lenne tudni, tényleg ő-e a fő végrehajtó, és ha igen, mit hajt végre és kinek hatására.