Vajon mit jelentenek a Széll Kálmán tervben szereplő mondatok? Ne feledjük, a tervben ez állt:
(...) meg kell szüntetni a közösségi közlekedés szolgáltatását végző gazdasági társaságok párhuzamosságát.
Mivel az átszervezés és az integráció komoly megtakarításokkal jár majd, csökkenni fog a teljes árú menetjegyek ára. (...)Forrás: Széll Kálmán terv, kormany.hu (dátum nélkül)
Lehet, hogy a fenti idézet a társaságok belső szerkezetének párhuzamosságára, és nem az útvonalak párhuzamosságára vonatkozott. Most azonban koncentráljunk az útvonalakra.
Az iho.hu részletes cikkben mutatja be az új autóbuszmenetrendet. Nézzük ez alapján, hogyan fejlődött a távolsági buszforgalom:
1. Új autópályás gyorsjárat indult Budapest és Kecskemét között, ahol óránként jár a vonat.
2. Új, versenyképesebb menetrendet vezettek be az 51-es és 55-ös főúton, és számos kapcsolódó útvonalon. Békéscsabától Zalaegerszegig terjednek a módosítások. A menetrendi rendszer ütemes jellegű, több helyen gyorsabb kapcsolatokat nyújt, például Szeged - Pécs között a Bátaszék - Pécs közötti új autópályán mennek a járatok. Az új buszos rendszer azonban sehol, semmilyen módon nem kapcsolódik a vasúthoz, pedig számos helyen adódna logikus átszállási pont, amely megsokszorozná az eljutási lehetőségeket.
3. Új vonalat létesítettek, ezzel tovább javítanak a Kaposvár és Budapest közötti buszos eljutási lehetőségeken, holott ezen az útirányon a vasúté kellene legyen az elsőség. A buszjárat kihasználja azt a lehetőséget, hogy vasárnap este nem tudnak igazán gyors közvetlen vonatot indítani Kaposvárról Budapestre.
Egy vonatos blogban talán meglepő, de azt örömtelinek tartom, hogy a Nagykanizsa - Budapest autópályás gyorsjáratok menetideje csökken. A vasúti pálya rossz állapota és egyvágányúsága miatt Nagykanizsa és Budapest között jelenleg nem tud a vonat megfelelő menetidőt produkálni. Ezen az útvonalon egyelőre ez a munkamegosztás célszerű: a busz Nagykanizsa és Budapest között végig az autópályán megy, a vonat pedig a Balaton menti településeket szolgálja ki.
A jó vonat-busz munkamegosztás azonban országosan továbbra is nagyon hiányzik. Annak örülnék, ha a buszos cégek az olyan útvonalakra koncentrálnának, ahol nincs vasút. Például a Debrecen - Békéscsaba vagy a Szeged - Pécs útvonalakon a buszé lehet a főszerep. Nagyon nagy szükség lenne a különálló rendszerek egymáshoz kapcsolására, az átszállási kapcsolatok kiépítésére. Szeretném egyszer úgy körbeutazni az országot, hogy Záhonytól Debrecenig vonattal megyek, onnan Békéscsabára busszal, majd Szegedig megint vonattal, onnan Pécsig busszal. Pécstől Sopronba vonattal szeretnék továbbhaladni.
Erről a témáról már rengeteget írtam korábban, csak néhány példa:
Távolsági busz vagy vonat legyen?
Kifordított közlekedés: falujáró vonat, expressz busz
Egy (1) buszjárat elesett a kemény harcban
A fenti bejegyzésekből is kitűnik, a busz és vonatjáratok összehangolása óriási munka, mely nagyon sok érdeket sért. Az állam által fenntartott párhozamos rendszerek átszervezése azonban nem elkerülhető.