HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Vasútrombolók

2012.04.01. 11:46 vonat blog

Egy csomó helyen kering a neten a hivatalos menetrend, amely április 15-től érvényes, csak a GYSEV meg a MÁV-START oldalán nem találtam. A Vasutasok Szakszervezete szerint viszont a minisztérium jóváhagyta. A VSZ oldaláról letölthető pdf-ekből szemezgettem ronda megoldásokat.

1. számú rondaság: vonatritkítás az autópályamentes Békés megyében, fővonalon

A vonalat folyamatosan építik át kétvágányúra, 160 km/h-s sebességre. A vonatokat meg elég alaposan megritkítják. A vonal jellegzetessége, hogy a csatlakozások és a belső forgalom (pl. Gyoma - Békéscsaba) miatt gyorsvonati óránkénti közlekedés kellene rajta. Ehhez képest most eléggé összevissza menetrend keletkezik, lyukakkal. Nem segíti a vasutat az sem, hogy a vonatok egy része pótjegyes IC, annak összes nyűgével, a másik fele meg ugyanolyan menetrenddel gyorsvonat. Békéscsabáról Budapest felé méretes lyuk tátong a menetrenden: 7 18 után 10 18-kor indul vonat. Ne feledjük: Békés megye olyan térség, ahol nincs autópálya, és még az autózásnál is gyorsabb vonattal utazni a fővárosba. A fővonali ritkítás természetesen a mellékvonalakra is kihat. A Vésztő - Gyoma vonalon is elvitt a fűnyíró néhány vonatot, de még több budapesti csatlakozást. Persze még így is örülhetnek, hogy van vonatuk... Még.

2. számú rondaság: brutális vonatirtás egy elővárosi és kiránduló vonalon, Szilvásvárad felé

Az Eger - Szilvásvárad vonal állatorvosi ló: mutatja az egymást követő közlekedési kormányzatok tehetetlenségét. Most padlóra küldik. Kezdjük onnan, hogy adott egy jobb sorsra érdemes vasúti mellékvonal, amelynek Eger és Szilvásvárad közötti szakasza viszonylag hasznos nyomvonalon fut, majd a semmiben vánszorogva megy tovább Putnokra. A felső szakaszra ráomlott a hegy, ezzel pont került a történet végére.

Eger és Szilvásvárad között azonban életképes a vasút, csak a szerepét, jövőjét nem sikerült kitalálni. Nem vonták be közlekedési szövetségbe, nem egyeztették menetrendjét, díjszabását a busszal, nem sikerült megállót létesíteni az egri Tescónál, és nem sikerült jó pesti csatlakozásokat biztosítani. Körülbelül ezek a dolgok kellenek egy mellékvonal halálához. A közlekedésirányítás koncepciótlanságát mutatja, hogy a Szilvásvárad - Szalajkavölgy kisvasút felújítására 433 millió forintos uniós támogatást adnak, miközben az oda vezető nagyvasutat elsorvasztják. A menetrendi módosítás szerint hétvégén egy vonat megy Egerből Szilvásváradra délelőtt, amely este jön vissza. Aki hétköznap 7 13-ra bejön Egerbe, az 13 46-kor vagy 17 46-kor mehet vissza. Ez a menetrend természetesen Eger élénk elővárosi forgalmának lebonyolítására teljesen alkalmatlan.

A vonalat ezzel értelmetlenné tették.

3. rondaság: vasútpusztítás óránkénti követésű, elővárosi forgalmú fővonalakon

Már korábban is írtam az észak-magyarországi másodrendű fővonalak hanyatlásáról, és továbbra is az a véleményem, hogy ezek vonalak is életképesek lennének, ha nem az lenne a közlekedésszervezők célja, hogy a vasutat itt lehetőségeihez képest is visszaszorítsák. A salgótarjáni vonalról Budapestre gyorsabban is el lehetne jutni, de a pályakapacítási korlátok, a viszonylag hosszú átszállási idő miatt a vasút itt a települések egymás közti forgalmában erős, miközben expressz buszok járnak a fővárosba. Láthatóan az az érdek érvényesül, hogy a vonatot lépésről lépésre hátrébb szorítsák. Most például a Budapestről 10, 16 és 20 órakor induló vonat salgótarjáni csatlakozását sikerült törölni a menetrendből. Budapestre pedig 14, 20, 22 órára nem lehet megérkezni. Ezek között jócskán vannak kitüntetett időpontok, amelyek kedvelt és tipikus utasáramlást érintenek, de egy rendszer elemeinek ilyenfajta kicsipkedése egy megyeszékhelyet kiszolgáló fővonalon nem igazán rendszerszemléletű. Nem volt érdeke senkinek, hogy egy ésszerű munkamegosztást a két közlekedési mód között kidolgozzon, így a fővonali vasút lassan egy drága de értelmetlen vicinálissá válik.

Hasonlóan a vasút lépésenkénti visszaszorítása zajlik a Miskolc - Kazincbarcika - Ózd vasútvonalon. Itt is komoly ritkítások történtek, így a napi  ingázók számára egyre kevésbé használható az Ózd - Kazincbarcika és a Kazincbarcika - Miskolc szakaszokra kettévágott vonal. Innen is a rendszerszerű tervezés hiányzik rettenetesen, hiszen a busz és a vonat párhuzamossága ordító, a vasút jobb sorsra érdemes infrastruktúrájú, és azon kevés vonalak egyikéről van szó, ahol szépen felújított állomásépületekben válthat jegyet a tisztelt utas. Itt is a közlekedési szövetség, a munkamegosztás hiánya teszi a vasutat lassan feleslegesség, azaz fölöslegesen drágává. Nem tudja kidomborítani az előnyét, hogy egyszerre sok embert tud viszonylag gyorsan elvinni. Egy jó állapotú, életképes vonal válik a koncepiótlanság áldozatává.

(Hasonlóan válik lassan értelmetlenné a Tiszaújváros - Miskolc vasútvonal.)

4. rondaság: értelmetlen autópálya miatt ölik a vasutat

A szekszárdi vasút rossz sorsa a jóformán üres, de legalább jó drága M6-os autópálya kapcsán késztetett többször is írásra. Nos, addig sikerült nyesegetni a két órás ütemes menetrendet, hogy szombat délután hat órán keresztül nem lesz vonat Baja - Szekszárd - Sárbogárd között. Az új menetrend lyukai miatt azonban a Szekszárdra ingázó diákok és dolgozók is rosszul járnak. A korábban leírtakat ismételni nem akarom, de itt is a gondolat, a koncepció, az ész hiányzik a végeredményből.

5. rondaság: újranyitották, majd megadják neki a kegyelemdöfést

Sok olyan vonal van, amelyet a jelek szerint kár volt a jelenlegi közlekedési kormányzatnak nagy hírveréssel újra megnyitnia. A Székesfehérvár - Sárbogárd vonal újranyitása után a Közép-Dunántúl és a Dél-Dunántúl közötti összekötő kapocs volt. Most reggel és este megy majd egy-egy vonat oda-vissza és ennyi. Nincs sok utas, lehetne busszal is pótolni, ha az olcsóbbnak bizonyulna, de ennek egyelőre nincs jele. Itt is erőteljesen érződik, hogy puszta megszorításról, nem rendszerszemléletű visszalépésről van szó. A dunántúli megyeszékhelyek közötti távolsági utasok járnak ezzel rosszabbul, de most az ő gondjuk senkit sem érdekel.

(Hasonlóan csak napi 2 oda-vissza vonat jutott a Székesfehérvár - Komárom vasútvonalnak, amely így valóban csak politikai célokra alkalmas: senki sem állíthatja, hogy bezárták.)

6. rondaság: tiszta lappal indulhat a tram-train a romokon

Szegednél a lebombázott vasúti híd után most a vasútvonalat bombázzák szét. Az Újszeged - Makó - Mezőhegyes - Békéscsaba vasútvonal egy jobb sorsra érdemes alföldi mellékvonal, jelentős utasforgalommal és jelentős buszos párhuzamossággal. Megint az a baj, hogy nem sikerült a két ágazat szövetségét, munkamegosztását kialakítani, pedig két megyeszékhelyre viszik a vonatok az utasokat. Jó példa, hogy takarékos mellékvonali forgalomirányítás működik a vonalon. A vasút menetideje sem rossz, de az alacsony járatsűrűség és a félreeső állomások miatt Szegedre itt is a buszok viszik a napi ingázók túlnyomó többségét. Ez még inkább így lesz, mert napi 2 vonatpárra nyesik vissza a szolgáltatást. Eközben Szegeden 143 millió uniós forintból tram-train rendszert terveznek a vonalra.

Sok vonalról lehetne még írni, de nincs már kedvem, keserű percek ezek. A magyar vasútnak jövőképre lenne szüksége, de egyelőre még jó adottságú vonalak sem kapnak esélyt. Még a szinten tartás sem adatik meg.

6 komment

Címkék: szekszárd kormány menetrend békéscsaba versenyképesség ütemes megrendelő finanszírozás megtakarítás mellékvonal autóbusz közszolgáltatás gazdaságosság párhuzamosság helyettesíthetőség

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr774353239

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

újember · http://vasut.kTeam.hu 2012.04.01. 14:09:44

Szilvásvárad-Putnok:
Jelenleg csak néhány tucatnyi köbméter föld van a pályán, de a sátai alagút melletti fal laikus szemmel is problémásnak látszik. Sáta-Csokvaomány között is omlott tovább a föld, de nem a pályára, legfeljebb érinti az egyik sínszálat, az árkokba csúszott helyenként.
Szilvásváras-Nagyisnyó közt a nem belátható részeken ellopták a fél hevedert, Ifjúsági táborok és a bevágás közt is jó néhányat!
Igaz-e a szóbeszéd, hogy a sátai alagúttal is gondok vannak?

JoeP · http://mivanvelem.hu 2012.04.01. 14:57:21

A szivásváradi vasút Eger elővárosi forgalmának lebonyolítására egyébként is alkalmatlan lenne. Ha megnézed a pályát, az megkerüli a fél világot Eger külvárosi részein, mire beérkezik a vasútállomásra. Ennyi idő alatt a busz fordul egyet Szarvaskőre.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2012.04.02. 23:10:49

@JoeP: Ahogy írtam is, a vonat meg tudna állni a lakótelepnél, a Tesco környékén, ahonnan a helyi autóbuszjáratok indulnak. Most is megáll a várnál, ahonnan a főtér kb. 10 perc gyalog. Nem olyan rossz tehát a helyzet. Ilyen adottságokkal tudna a jelenleginél komolyabb szerepet játszani a város napi ingázóforgalmában.

Budapest HBF 2012.04.05. 00:21:45

Bocs, de miből gondolod, hogy nincs utas a 45-ösön? 2011-ben 120 000-en voltak a jegyeladási statisztikák alapján, amiből nagyjából 3-4-500 fős napi forgalom valószínűsíthető, nyilván évszaktól, naptól függően. Ez napi 8 pár vonatnál finoman szólva sem rossz teljesítmény, főleg nem egy teljesen új menetrendi struktúra első évében.

újember · http://vasut.kTeam.hu 2012.04.05. 04:10:38

@JoeP: Együtt erős busz & vonat, város & vidék. Egerben ki van ez találva, csak egyszer lenne szavuk a valamire való szakembereknek, az utasok igényeire odafigyelnének...

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2012.04.05. 22:10:26

@alexejevics: Nem tudom, hány utas "kell", hogy egy vonal "jó" legyen. Azt írtam, "nincs sok" utas. Egy szóló Bz jár a vonalon, így eleve nem lehet "sok" az utas. (Ha a "sok" az egy nyári balatoni vonat utasainak száma.) A vonalat azért nem tartom fölöslegesnek, sőt. De ez az a tipikus eset, hogy ennyi utas egy buszon vagy egy szóló Bz-n elfér. Innentől ez egy érdekes döntés, hogy melyik eszköz közlekedjen, már sok vitát hallottam/olvastam ebben a témában. Ez minden mellékvonal örök problémája.
süti beállítások módosítása