Hosszú idő telt el a legutóbbi bejegyzés óta, és semmi sem történt, ami írásra serkentett volna. Látható, hogy a döntéshozók akarnak valamit, de egyelőre csak mozaikok sejlenek fel. Megjött Fónagy János, érkezett egy sor új vezető a MÁV háza tájára, és várjuk a további fejleményeket.
Fónagy nyilatkozatai nagyívű változásokat vetítenek előre, és a vasút számára szépek a kimondott szavak: menő távolsági vonatok, egységes elővárosi jegyrendszer - csupa olyan dolog, amely sokat javíthat a vasút megítélésén, szerepén.
A legnagyobb kérdés persze továbbra is az, miből lehet ezt megcsinálni.
Amúgy magam Fónagy úrnak az alábbi házi feladatot adnám:
1. Járműbeszerzés Budapest elővárosi vonalaira. A felszabaduló, jó állapotú járműveket pedig átcsoportosítani Kelet-Magyarországra.
2. Pályafelújítások, fejlesztések felgyorsítása, lassújelmentesítés. (pl. a lajosmizsei elővárosi vasút fejlesztése, az Nagykáta - Újszász térségében a pálya helyreállítása) Az esztergomi vasútvonal sürgős villamosítása, majd a felszabaduló Desirók áttelepítése a nagyobb forgalmú vidéki vonalakra. A mellékvonalakon a fővonalakból kibontott anyagból épülhet jobb pálya.
3. Egységes jegyrendszer, és az autózással versenyképes kedvezményrendszer.
4. A nagy pályaudvarok, állomások sürgős állapotjavítása (nem mindenütt kell nagy átépítés, csak szépítés); különös tekintettel Kelenföld, Zugló, Kőbánya-Kispest és Rákospalota-Újpest állomásokra.
5. Távolsági forgalomra épített kocsik vásárlása (lehet az dunakeszi 3G, szolnoki IC+, bármi, de sok száz darabos nagyságrendben). A minőség javítása minden vonalon oly módon, hogy minden vonatban elérhető legyen a jó minőségű, és az egyszerű szolgáltatás is.
6. Kiszámítható, versenyképes menetrendi struktúra kiépítése, a busz és a vonat ésszerű összehangolása. Autóbuszállomások áttelepítése a vasúthoz.
A vasűt várja a politika ítéletét.