Politikai ígéret kipipálása, közlekedésfejlesztés, vagy mi a szösz lesz a hétfői bejelentés? Öt vasútvonalat nyitnának meg újra, de milyen koncepció szerint, és ki készítette ezt elő?
Megerősítette a Hír Televíziónak a nemzeti fejlesztési minisztérium illetékese, hogy júliusban újraindul a személyszállítás öt vonalon, amelyet még a Gyurcsány-, illetve a Bajnai-kormány zárt be. A Komárom-Székesfehérvár, a Zirc-Veszprém, a Pápa-Csorna, a Karcag-Tiszafüred valamint a Lajosmizse-Kecskemét vonalon július 4-én indulnak el ismét a vonatok. (...) A döntést hétfőn a parlamentben jelentik be (...).
Forrás: Megerősítették: júliusban újraindul öt vonal, 2010. jún. 19., hirtv.hu
Várható volt, hogy újranyitnak vonalakat, ezen a blogon is adtam tippeket az új kormánynak. Két és fél vonalat el is találtam a kormány által kiválasztott ötből.
Kérdés, hogy ezt a döntést ki hozta meg, ki választotta ki, melyik vonal, milyen menetrenddel (kiknek az igényeire figyelve) nyíljon meg újra. Mert széleskörű egyeztetésről szó sincs.
(...) szakmai körökben beszélik (...), hogy a mellékvonalak megnyitásának első tervét a MÁV-nál készítették. (...) A hírek szerint azonban a szakmai terveket a politika felülírta. (...) Azt a tervet pedig állítólag egyelőre elvetették, hogy a MÁV elképzeléseinek megfelelően a nyári nyitást decemberben egy újabb, téli offenzíva kövesse. (...) Az NFM illetékeseinek asztalára letett első elképzelések legalábbis még arról szóltak, hogy nyáron meg lehet nyitni a Székesfehérvár–Sárbogárd vonalat is. Ez a lehetőség azonban (...) lekerült a műsorról.
Forrás: Csak néhány bezárt szárnyvonalat nyitnak újra, 2010. jún. 19., nol.hu
Itt álljunk meg egy pillanatra. A Zirc - Veszprém, a Lajosmizse - Kecskemét, a Pápa - Csorna vonalak üzemeltetésének van értelme. Főleg úgy, ha vonzó szolgáltatásként egy közlekedési szövetség részeivé válhatnak.
A Komárom - Székesfehérvár vonalnak azonban csak akkor van igazából értelme, ha az a dunántúli megyeszékhelyek közötti kapcsolatrendszer részévé válik a Székesfehérvár - Sárbogárd vonallal együtt. A Komárom és Székesfehérvár környéki regionális forgalomból ugyanis a vasútnak nem nagyon jut utas.
A szaktárcánál azonban most - úgy tűnik - a látszat volt az elsődleges, és a MÁV, illetve civilek (VEKE, Kötött pálya, itf.hu, Száz vasútat) által is javasolt sárbogárdi mellékvonal nem volt fontos. Pedig a VEKE egyenesen Komárom - Baja interregionális vonatokat szeretne. Így a Szekszárd - Balaton, vagy a Pécs - Székesfehérvár között utazóknak marad a busz. Csakúgy, mint Győr - Rajka - Pozsony között, ahol a villamosított fővonalon továbbra is erősen ritkított menetrend van érvényben, nemzetközi járat pedig gyakorlatilag nincs.
Remélem, az öt vonal megnyitása csak egy szimbolikus politikai tett, nem a kormány valós közlekedéspolitikája, mert azért ennél mélyebb, előkészítettebb és strukturáltabb lépéseket igényel a hazai közösségi közlekedés ügye.
Az ábra forrása: Az itf.hu illusztrációja "A vonal, melynek újranyitásával négy megyeszékhely közt csökkenthető a menetidő" című cikkhez, 2010. június 4.