A MÁV Zrt. igazgatósága csütörtökön két felsővezető felmentéséről döntött: Kozák Tamás, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója és Átal László, a MÁV Zrt. gazdasági általános vezérigazgató-helyettese szeptember 15-i hatállyal közös megegyezéssel távozik a cégtől.
Az új vezetőket kinevezésük után nevezik meg. A közlemény ismerteti: Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a cégcsoport új stratégiájának, működési modelljének kialakítását új vezetőkkel képzeli el.
Kozák Tamás 2005-től különböző vezetői pozíciókban tevékenykedett a MÁV Csoportnál, 2008. február 1-jétől a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója volt. Átal László 2009-ben érkezett a MÁV Zrt.-hez, előtte a MÁV Cargo Zrt. pénzügyi vezérigazgató-helyettese, majd vezérigazgatója voltForrás: Két vezető távozik a MÁV Csoport éléről, hirado.hu, 2010. szeptember 02.
Miközben a megrendelő minisztérium ál-takarékosság jegyében buta megoldásokat erőltetett, a vezérigazgató ezeket végrehajtatta. Vasútellenes közlekedéspolitikai háttérben, az ágazat jellemzőit nem ismerő MÁV-vezetés mellett sodródott a személyszállító vasút a vezetése alatt. Miközben a Volán társaságok előretörtek a piacon, a MÁV vezetése nem lobbizott elég hatékonyan a vasútért.
A Kozák vezette menedzsment alapvetően számviteli szemüvegen keresztül nézte a vasutat. E tekintetben viszont sikeresnek mondható a működése: papíron nyereségesre hozta a céget, megkötötték az állammal a közszolgáltatási szerződést.
Az utolsó döntés nem szép búcsú, és jól mutatja, tévúton jár a vasút vezetése. Az egyre fogyó utasszámra újabb és újabb megszorításokkal reagálnak.
Vonatai hosszán spórol a MÁV-Start: a cég kevesebb kocsival közlekedteti több száz járatát szeptember 1-jétől. A VEKE szerint (...) az utasok kénytelenek az eddiginél gyakrabban állva utazni. A takarékossági intézkedés elsősorban az elővárosi vonalak utasait érinti. (...) A vasúti társaságnál úgy tartják: a harminc percnél rövidebb ideig tartó utazásoknál nem okoznak különösen nagy kényelmetlenséget az állni kényszerülő utasoknak.
Forrás: Megrövidíti vonatait a MÁV-Start, nol.hu, 2010. szeptember 3.
Remélem, a válasz csak a kommunikációs osztály agyszüleménye, mert gazdasági szempontból nagyon rosszul hangzik:
A vonatokba besorozott vasúti kocsik számát a MÁV-Startnál a tavalyinál nagyobb, a tervtől azonban mégis elmaradó utasszámokkal magyarázzák. A lapunk által megismert forgalmi adatok szerint a július végéig több mint 61 millió utast váró társaság járatait csak 58,8 millióan vették igénybe. Ezen belül az elővárosi járatokon a tervezett 32,7 millió helyett 31,6 millióan utaztak.
A legnagyobb elmaradás a teljes árú utazásoknál volt: a várt 8,4 millió utas helyett csak 7,7 millióan váltották meg az ilyen utazásokra szóló menetjegyeket. Dolgozói bérlettel a vártnál mintegy négy, félárú kedvezménnyel hét százalékkal kevesebben utaztak. Regisztrációs jegyet 3,1 millióan váltottak.
Készült tehát egy irreális üzleti terv. Ez hiba. Egyre kevesebben választják a vasutat. Erre mit lép a társaság? Ront a szolgáltatáson. Mi lesz a következmény? Még kevesebb lesz az utas. Ez a folyamatos visszavonulás, a biztos megsemmisülés programja.
Nagy öröm lenne, ha ezt a zuhanást végre valaki meg tudná állítani.