A két legfontosabb kelet-magyarországi vasútvonalnak annyi. Kész, vége, csak az utazik most már ezeken a vonatokon, aki nem tudja megszervezni másképp. A Budapest - Debrecen vonalat elvágták a bombakeresők, a Budapest - Miskolc vonalat pedig megette az idő vasfoga. A miskolci vonal az elmúlt napokban már látványosan haldoklott. Minden vonat késett, az IC közlekedés megszűnt a bombás vágányzás miatt, egyes IC pótló gyorsvonatok elviselhetetlenül zsúfolttá váltak.
Egy internetes beszámoló szerint a miskolci fővonal utazásra nem javallott. A legjobb pillanatban feltártak néhány rejtett hibát, erre jött hőguta: 80 km/h a 120 helyett. Egyesek válságstábban reménykednek.
(...) a Hort-Csány - Füzesabony közötti állomások váltókörzetére a 40-es lassújelek az elmúlt kb. 1 hétben kerültek ki, az ultrahangos mérések következményeként - ez okozza a késések igen jelentős részét. Ilyenkor mindig összeül valamiféle válságstáb, aztán rohammunkában nekiállnak kitalálni valamit, hogy honnan lehet idecsoportosítani pénzt, paripát, fegyvert. Szerintem most is ez fog következni.
Forrás: István Gyuri 10 675-ös számú hozzászólása a 80-as vonal index.hu fórumban
A helyzet tehát a következő: adott egy nagy forgalmú fővonal, amelynek a felújítását a közeljövőben elkezdenék, ám hirtelenjében feltárnak néhány, addig rejtett hibát, így bevezetnek egy csomó sebességkorlátozást. Már ez ellehetleníti a forgalmat, de még kényszerből ide terelik a vonatokat a másik fővonalról is, plusz jön a nagy meleg, és még újabb sebességkorlátozásokat vezetnek be. Eredmény: minden vonat fél óránál többet késik. Szép történet.
Csak költői a kérdés, hogy egy kulcsfontosságú fővonal hogyan kerülhet olyan állapotba, hogy fél óránál kisebb késés nincs rajta. És mi innen kiút? Minden vonalnak végig kell járnia azt a fejlődési pályát, mint a fél Dunántúl forgalmát évekre versenyképtelenné tevő 30a-nak (Budapest - Székesfehérvár)? A lassan széthulló dunántúli vonalak miatt a vasút szerepe a térségben visszaszorult, pedig igenis tudna hasznos lenni (ahogyan azt 2009-ben már megírtam). Most, hogy lassan kész a felújítás, apránként kell majd újjáéleszteni a vasutat.
Csak remélem, hogy a miskolci vasútvonal nem járja be ugyanezt a visszafejlődési majd fejlődési pályát. Nem kell a felújítás előtt-alatt kiürült vonatokat újra megtölteni, mire végre rendben lesz a vasútvonal. Látszólag a pénzhiány az oka mindennek, de ha figyelembe vesszük, hogy a felújítás előtti rossz vasút üzeme mennyibe kerül és mennyire (nem) hatékony, látható, hogy a lerohasztás is drága mulatság.