Nem történt nagy ugrás: a magyar vasút jövő évre meghirdetett menetrendje előrelépésekkel és romlásokkal tarkított. Olyan, mintha a MÁV munkatársainak egy része Belgiumba egy másik része meg Boszniába járna ösztöndíjasként közlekedési tervezést tanulni.
Böngészem a máv-start.hu-ra föltett jövő évi vasúti menetrendet, és nem értem. Mintha egységes iránymutatás nélkül sok mérnök összevissza dolgozott volna. Hogy pontosan milyen célokat tűztek ki, kinek akarnak szolgáltatni, az nem egyértelmű. Egyes helyeken a belga ösztöndíjasok keze munkája látszik, máshol a bosnyák ösztöndíjasok dolgoztak. A legnagyobb káosz a Dél-Dunántúlon van, ahol visszacsinálták, amit tavaly megcsináltak. Külön kiemelendő, hogy Kaposvár számára óriási visszalépés ez a szolgáltatás.
De csak sorjában.
Szabó Pál öröksége: ál-spórolás közlekedési korlátozásokkal
Emlékeznek még Önök Szabó Pál miniszterre? Nos, a menetrendet készítő vasutasok még igen élénken. Sőt, a sok éve kiadott, meglehetősen átlátszó megtakarítási törekvései a mai napig élnek. A MÁV-START nem vette észre a kormányváltást - gondolhatnánk. Ez azonban nem igaz, hiszen a menetrendben szerepelnek újranyitott mellékvonalak, miközben a fővonalak menetrendje ma is olyan csonka, mint az előző kormány idején.
Néhány példa:
Hétvégén nem járó vonatokkal az olcsóbb vasútért?
Magyarország talán legfontosabb vasútvonalának menetrendje (a Budapest - Debrecen - Nyíregyháza vonalra gondolok) még mindig tele korlátozó jelecskékkel. Ilyen kis kalapácsokkal és egyebekkel pakoltak tele olyan vonalakat is, amelyek eddig kiszámítható ütemes menetrend szerint jártak (például a szekszárdit). Tudományos alapon úgy döntöttek, hogy vasárnap kora délutánra senki sem utazik Miskolcra, és szombat este sem teszik ezt. A miskolci vonalon ugyanis például ez a két IC vonat nem közlekedik.
Sokszor volt már szó arról ezen a blogon, hogy az ágazat sajátosságai miatt 1-2 vonat megszüntetése nem csökkenti a vasút költségeit érdemben, alkalmas viszont az utasok elijesztésére.
Vasutas következetesség: tavalyi újdonságok szétverése
A MÁV-START arra is képes, hogy tavaly újdonságként beharangozott termékeket tegyen tönkre. Az InterRégió hálózatot tavaly családi napon reklámozták. Most elvágják a Dél-Alföld és a Dél-Dunántúl összekötésére létrehozott járatot. Az InterRégió "pótlóvonatot" (amely átszállásos), ritkítják bizonyos napokon. De ritkítják (korlátozó jelekkel díszítik a menetrendet) a szekszárdi InterRégió vonalon is. Soha sem értettem a tervezők olyan ötleteit, hogy szombat délelőtt ne járjon egy vonat, amely mondjuk kedd délelőtt viszont nagyon kell (IR 835 Bajáról indul 10 46-kor, de csak munanapon).
Tyúklépések: jó irány, félmegoldás
Nem sikerült ütemes menetrendet csinálni Budapest - Szombathely között sem. Egy óriási, négy órás közlekedési lyukat betömtek, így Budapestről ezentúl 8 órakor is indul IC Vasba, Szombathelyről pedig 17 órakor a fővárosba. Ez jó. Ennek ellenére egy lyuk (négy órás) még tátong a rendszerben (Bp i 12, Szh i 11). Rendszert tehát nem sikerült létrehozni, csak valaki észrevette, hogy a 21. században nem tartható, ha egy régióközpont és a főváros között 4 órás szünet van két vonat között.
Kitolnak Kaposvárral: falujáró Pestre
De a legnagyobb vesztes Kaposvár. Hatalmas hozzá nem értést mutat a menetrend. Nem a város minél jobb kiszolgálását helyezik előtérbe, hanem a Kaposvár és Dombóvár közötti falvak (!) kapnak jó szolgáltatást. Olyan falvak, amelyek a vasút előnytelen fekvése miatt busszal járnak. Ezzel Kaposvár ismét távolabb kerül Budapesttől.
Egernek megbocsátottak: nem áll a gyors negyed órát út közben
Hogy ne csak rossz dolgokat soroljam: Eger környékén sokat javul a menetrend. Valakik gondolkodtak, és jó ötleteik voltak. (Őket kellene megkérni, hogy Somogyban is dolgozzanak.) Eger gyorsabb kapcsolatot kap Budapest felé, és közvetlen vonatok járnak Debrecenbe is. Lehet még javítani, de egyértelmű a jó irány. Jó lenne azért megérni egyszer, hogy egy főváros és egy megyeszékhely között nem kell megállni Ludas és Nagyút állomáson.
Nincs irányvonal: Jó és rossz mellékvonal újranyitások
Az egyenetlen szakmai színvonal jól látszik a mellékvonalak menetrendjén is. A Komárom - Székesfehérvár vonal újranyitása és a Székesfehérvár - Sárbogárd vonal újranyitása két szakmai nézetet tükröz. Az egyik reménytelen küzdelmet folytat a busszal az iskolásokért, ingázókért. A másik a vasút erősségére, a távolsági forgalomra figyel (korábban emellett érveltem). Ezért jár a jó pont, bár már tavaly is így akarták.
Összességében, nem ártana, ha valaki végre irányt szabna a vasúti menetrend készítőinek. Nem volna rossz, ha végre képzett, világlátott, nyitott, újító szellemű, okos emberek alakítanák ki a szolgáltatás jellemzőit. Lehetőleg olyan emberek, akik Nyugat-Európa vasútjait jól ismerik, tudják, hogyan kell üzletemberként a lehető legjobb szolgáltatási tervet összeállítani. Remélem, lesznek ilyen emberek, mert most vagy nincsenek, vagy nem dolgoztak az elmúlt hónapokban.