HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Belga és bosnyák ösztöndíjasok

2010.11.16. 08:47 vonat blog

Nem történt nagy ugrás: a magyar vasút jövő évre meghirdetett menetrendje előrelépésekkel és romlásokkal tarkított. Olyan, mintha a MÁV munkatársainak egy része Belgiumba egy másik része meg Boszniába járna ösztöndíjasként közlekedési tervezést tanulni.

Böngészem a máv-start.hu-ra föltett jövő évi vasúti menetrendet, és nem értem. Mintha egységes iránymutatás nélkül sok mérnök összevissza dolgozott volna. Hogy pontosan milyen célokat tűztek ki, kinek akarnak szolgáltatni, az nem egyértelmű. Egyes helyeken a belga ösztöndíjasok keze munkája látszik, máshol a bosnyák ösztöndíjasok dolgoztak. A legnagyobb káosz a Dél-Dunántúlon van, ahol visszacsinálták, amit tavaly megcsináltak. Külön kiemelendő, hogy Kaposvár számára óriási visszalépés ez a szolgáltatás.

De csak sorjában.

Szabó Pál öröksége: ál-spórolás közlekedési korlátozásokkal

Emlékeznek még Önök Szabó Pál miniszterre? Nos, a menetrendet készítő vasutasok még igen élénken. Sőt, a sok éve kiadott, meglehetősen átlátszó megtakarítási törekvései a mai napig élnek. A MÁV-START nem vette észre a kormányváltást - gondolhatnánk. Ez azonban nem igaz, hiszen a menetrendben szerepelnek újranyitott mellékvonalak, miközben a fővonalak menetrendje ma is olyan csonka, mint az előző kormány idején.

Néhány példa:

Hétvégén nem járó vonatokkal az olcsóbb vasútért?

Magyarország talán legfontosabb vasútvonalának menetrendje (a Budapest - Debrecen - Nyíregyháza vonalra gondolok) még mindig tele korlátozó jelecskékkel. Ilyen kis kalapácsokkal és egyebekkel pakoltak tele olyan vonalakat is, amelyek eddig kiszámítható ütemes menetrend szerint jártak (például a szekszárdit). Tudományos alapon úgy döntöttek, hogy vasárnap kora délutánra senki sem utazik Miskolcra, és szombat este sem teszik ezt. A miskolci vonalon ugyanis például ez a két IC vonat nem közlekedik.

Sokszor volt már szó arról ezen a blogon, hogy az ágazat sajátosságai miatt 1-2 vonat megszüntetése nem csökkenti a vasút költségeit érdemben, alkalmas viszont az utasok elijesztésére.

Vasutas következetesség: tavalyi újdonságok szétverése

A MÁV-START arra is képes, hogy tavaly újdonságként beharangozott termékeket tegyen tönkre. Az InterRégió hálózatot tavaly családi napon reklámozták. Most elvágják a Dél-Alföld és a Dél-Dunántúl összekötésére létrehozott járatot. Az InterRégió "pótlóvonatot" (amely átszállásos), ritkítják bizonyos napokon. De ritkítják (korlátozó jelekkel díszítik a menetrendet) a szekszárdi InterRégió vonalon is. Soha sem értettem a tervezők olyan ötleteit, hogy szombat délelőtt ne járjon egy vonat, amely mondjuk kedd délelőtt viszont nagyon kell (IR 835 Bajáról indul 10 46-kor, de csak munanapon).

Tyúklépések: jó irány, félmegoldás

Nem sikerült ütemes menetrendet csinálni Budapest - Szombathely között sem. Egy óriási, négy órás közlekedési lyukat betömtek, így Budapestről ezentúl 8 órakor is indul IC Vasba, Szombathelyről pedig 17 órakor a fővárosba. Ez jó. Ennek ellenére egy lyuk (négy órás) még tátong a rendszerben (Bp i 12, Szh i 11). Rendszert tehát nem sikerült létrehozni, csak valaki észrevette, hogy a 21. században nem tartható, ha egy régióközpont és a főváros között 4 órás szünet van két vonat között.

Kitolnak Kaposvárral: falujáró Pestre

De a legnagyobb vesztes Kaposvár. Hatalmas hozzá nem értést mutat a menetrend. Nem a város minél jobb kiszolgálását helyezik előtérbe, hanem a Kaposvár és Dombóvár közötti falvak (!) kapnak jó szolgáltatást. Olyan falvak, amelyek a vasút előnytelen fekvése miatt busszal járnak. Ezzel Kaposvár ismét távolabb kerül Budapesttől.

Egernek megbocsátottak: nem áll a gyors negyed órát út közben

Hogy ne csak rossz dolgokat soroljam: Eger környékén sokat javul a menetrend. Valakik gondolkodtak, és jó ötleteik voltak. (Őket kellene megkérni, hogy Somogyban is dolgozzanak.) Eger gyorsabb kapcsolatot kap Budapest felé, és közvetlen vonatok járnak Debrecenbe is. Lehet még javítani, de egyértelmű a jó irány. Jó lenne azért megérni egyszer, hogy egy főváros és egy megyeszékhely között nem kell megállni Ludas és Nagyút állomáson.

Nincs irányvonal: Jó és rossz mellékvonal újranyitások

Az egyenetlen szakmai színvonal jól látszik a mellékvonalak menetrendjén is. A Komárom - Székesfehérvár vonal újranyitása és a Székesfehérvár - Sárbogárd vonal újranyitása két szakmai nézetet tükröz. Az egyik reménytelen küzdelmet folytat a busszal az iskolásokért, ingázókért. A másik a vasút erősségére, a távolsági forgalomra figyel (korábban emellett érveltem). Ezért jár a jó pont, bár már tavaly is így akarták.

Összességében, nem ártana, ha valaki végre irányt szabna a vasúti menetrend készítőinek. Nem volna rossz, ha végre képzett, világlátott, nyitott, újító szellemű, okos emberek alakítanák ki a szolgáltatás jellemzőit. Lehetőleg olyan emberek, akik Nyugat-Európa vasútjait jól ismerik, tudják, hogyan kell üzletemberként a lehető legjobb szolgáltatási tervet összeállítani. Remélem, lesznek ilyen emberek, mert most vagy nincsenek, vagy nem dolgoztak az elmúlt hónapokban.

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr262451775

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

1116001 2010.11.17. 13:12:54

A nem létező kaposvári utasok mantrázása már nagyon unalmas...

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.11.17. 16:59:41

A közvetlen vonat is unalmas. Azért mert megyeszékhely még át lehet szállni nyugodtan. Ráhordás van Dombóváron a pécsi, illetve Füzesabonyban a miskolci IC-re. Egyébként pont a füzesi pók miatt állt ott annyit a gyors eddig, csak most picit más a koncepció. Legközelebb akkor lesz olyan vonat ami Eger és BP között nem gyorsvonati menetvonalon halad, ha motorvonatok lesznek amit 4 perc technológiai idővel lehet stokkozni (a miskolci IC-hez). Addig nagyon remélem, hogy nem, és ez jól is van így.

1116001 2010.11.17. 18:15:02

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: Egyetértek!
Csak ahhoz szabályozást is át kéne végre dolgozni 21.sz.-i technikára.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2010.11.17. 19:29:52

@1116001:
Ha nincsenek kaposvári utasok, meg kell szüntetni Kaposvár közösségi közlekedési kiszolgálását. Komolyra fordítva a szót: a hiba az, hogy a Budapest - Pécs IC-től nem a lehető leggyorsabb eljutást biztosítja a vasút, hanem 9 közbenső megállással személyvonatok járnak. Kérdés, ha nincsenek kaposvári utasok, vannak-e taszáriak.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2010.11.17. 19:37:31

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:
Mire gondolsz azzal, hogy a "közvetlen vonat is unalmas"?
Kaposvár és Budapest között szerintem szükség lenne közvetlen vonatra, és ahogy Te írtad, korszerű vonatok gyors összekapcsolásával meg lehetne oldani.
Eger és Budapest között pedig érdemes lenne vagy ugyanezt megcsinálni, ahogy Te is említed, vagy tovább gyorsítani a vonatokat, a távolsági és a regionális forgalom szétválasztásával.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.11.17. 20:40:05

@vonat blog: Erre szokás kicsit vulgárisan azt mondani, hogy ha Mari néninek pöcse lenne, ő lenne a Pista bácsi. Ha lenne a MÁV-nak pár száz Flirt, amelyek egy része elővárosi, egy része pedig távolsági elrendezésű, akkor nagyon egyszerű lenne a dolog. De nincs. Innentől 3 lehetőség van.
1: Stokkozunk, a miskolci vonatokat az egri a pécsieket a kaposvári kocsik csatolgatásának köszönhetően belassítjuk vagy 15 perccel.
2: Egerből is meg Kaposvárról is indítunk a Nagyfaluba IC-ket. Persze a miskolci meg a pécsi megmarad. És persze legyen külön személyvonat is. Az hogy ennyi vonatra honnan lesz utas azt majd kitaláljuk valahogy...
3: Az IC megy Miskolcra, meg Pécsre. Az Egriek meg a Kaposváriak számára 2 lehetőséget ajánlunk fel: Mehetnek közvetlen gyorsvonattal, kényelmes, meg sem kell mozdulni, cserébe a fővonalon több helyen megáll. A másik megoldás, hogy erről leszállnak, és Füzesabonyban, illetve Dombóváron átszállnak az IC-re. Persze az átszállásnál figyelembe kell venni az ITF alapelveit. Minél rövidebb átszállási idő, ha van rá lehetőség akkor közös peronon, illetve minden vonathoz ugyanolyan feltételek mellett legyen csatlakozás.

A valós utasigények és a rendelkezésre álló eszközök alapján én egyértelműen a 3. változatra szavazok.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2010.11.18. 07:08:54

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:
Mari néni is tud vonzóbb lenni! Eger esetében nem én jöttem rá, mit kellene csinálni, csak olvastam az itf szakportálon. Gyors gyorsvonat + ráhordás az IC-re. Ez egy 4. megoldás a Te hármadhoz képest.
Idézet: Némi többleteszközzel megoldható a Budapest–Eger eljutási idő csökkentése a járatok klasszikus gyorsvonati megállási rend szerinti közlekedtetésével, a füzesabonyi „pókban” való várakozás nélkül. Az átszállást az InterCity vonatról a Szolnok–Hatvan személyvonatok hatvani „pókból” Füzesabony–Egerig való meghosszabbítása biztosítaná továbbra is. Az új, meghosszabbított személyvonatok amellett, hogy (a munkanapi korlátozások egyidejű feloldása mellett) órás ütemet biztosítanának a Hatvan–Füzesabony regionális viszonylaton, tovább növelnék a rendszer által biztosítható közvetlen eljutási lehetőségek számát is.
Forrása: www.itf.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=56:integralt-uetemes-menetrend-iii&catid=36:itf&Itemid=41
Az általad írtakkal az a gond, hogy a jelenleg tervezett Eger - Budapest gyorsvonat mellett még megmaradhat a busz, és akkor eljutunk oda, hogy a vonat szolgáltat a falvakban, a busz a városok között.
Kaposvárról pedig a lehető leggyorsabb ráhordás kell a pécsi IC-re. Nekem az a bajom a tervezett, jövő évi menetrenddel, hogy gyakran csak személyvonattal lehet Dombóvárra menni.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2010.11.18. 08:45:24

@vonat blog:
Olyan menetrenddel, ahol az eljutási idők 1940 óta változatlanok, mit akarunk csodát tenni?

users.atw.hu/diesirae/menetrend/1943/40_o60.jpg
1943: Újdombóvár --> Kaposvár 11:22 -> 12:09
2011: Dombóvár --> Kaposvár 8:39 -> 9:09 MEGÁLLÁS NÉLKÜL!

Sok helyen a fejlesztések elmaradása (Pályafenntartás teljes hiánya!) gátolja az utasbarát menetrend kialakítását.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2010.11.19. 06:56:50

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Köszönöm a linket, tanulságos az 1943-as menetrend. Amúgy szerintem mindig a lehető legjobbat kell az utasnak nyújtani. Nem kell borzolni az idegeit nagyon alacsony forgalmú állomásokon történő megállással, ha ő a megyeszékhelyre menne. Kaposváron nagyon jó helyen van az állomás, a menetidő megegyezne az autós menetidővel - ha 100-al lehetne menni Dombóvár és Kaposvár között. Tudom, nem lehet. De éppen emiatt próbálnám a lehető legjobbat adni abból, amim van. Ha én terveznék.

rickyramirez 2010.11.21. 13:44:44

Az első dolog, ami a decemberben életbe lépő új menetrend kapcsán feltűnt, hogy Hegyeshalom és Rajka között nem normalizálódott a helyzet, továbbra is csak napi négy vonatpár közlekedik majd - nem egyenletes időközönként -, a többi (nem ER-vonat) Hegyeshalomban várakozik, miközben nyugodtan elmehetne Rajkáig is. Hiába a hülyeség magasiskolája ez, mint ahogyan ez a blog is írta egy évvel ezelőtt, amikor eredetileg Rajkát teljesen törölték volna a magyar vasúti személyszállítás térképéről, aztán napi négy vonatpár erejéig megkönyörültek rajta, továbbra is marad ugyanez a helyzet.
A másik dolog pedig, hogy azt ígérte ez a politikai hatalom a választások előtt, hogy ahol műszakilag lehetséges, ott újranyitja a 2007. márciusában illetve 2009. decemberében bezárt mellékvonalakat. A Pápa-Környe vonal ismét nem került megnyitásra, és nem értem, hogy ennek milyen műszaki akadályai vannak? Valószínűleg semmilyen, egész egyszerűen csak hazudtak.

rickyramirez 2010.11.21. 13:56:54

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Akkor ez nem volt más, mint hangulatkeltés, és most is az. Még ha a személyvonat sebességét ill. menetidejét vesszük is alapul, akkor is csak nagyon jó kerékpárral, nagyon jó edzettségi állapotú emberek tudják egy-két perccel megelőzni, de ez is csalás, hiszen ők nem állnak meg két-három percre minden egyes megállóhelynél. Ha pedig a gyorsvonat vagy IC sebességét vesszük alapul, akkor ez 60-70 km/h-ás átlagsebességet jelent. Ilyen átlagot kerékpárral produkálni, hát, még lezárt úton, hátszélben, speciális kerékpárral sem lehet.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2010.11.21. 23:15:08

@rickyramirez:
Azt vedd hozzá, hogy a kerékpárosok a vasútállomásról indultak, oda érkeztek. Ergo 'háztól házig' nem biztos, hogy ne lettek volna jóval többen, akik leelőzik a vonatot.

Igazából az a szégyen, hogy ilyesmi egyáltalán megtörténhet. Ezek után gondold el, autó ellen mit tud a vasút felmutatni? Semmit.

"de ez is csalás, hiszen ők nem állnak meg két-három percre minden egyes megállóhelynél."
Ha hasonlítod a két közlekedési formát, akkor egyiknek nem is kell megállnia, míg a másiknak a megállásokkal együtt is gyorsabbnak kellene lennie.

1116001 2010.11.22. 17:37:34

@rickyramirez:
Rajka-Hegyeshalom között nincs utas. Rajkától Pozsonyba lenne elég komoly utasmennyiség, de a szlovákok miatt egy magyar jármű sem teheti be oda a kerekét. Hogy miért az jó kérdés. Modern járművek zavarják a biztbert. Nem véletlen, hogy osztrákok is csak dízel géppel járnak be. A V43, V46 sorozattal meg régóta megy az iszapbirkózás. Hol engedik közlekedni, van hogy nem. Most éppen nincs rá engedély.
süti beállítások módosítása