A közlekedési minisztérium péntekre tudta meghirdetni a vasárnaptól érényes autóbusz menetrendet, és e pillanatban még foltozgatja a vasárnaptól érvényes vasúti menetrendet. Három nappal menetrendváltás előtt kitalálták: ja, mégis lesz vonat Rajkára. Boldogabb országokban emiatt a káosz miatt elszégyellné magát a miniszter, és lemondana. Nálunk azonban a kisiklott közlekedési reform normális jelenség. Az is normális dolog, hogy péntek reggel a MÁV-START honlapján még nem elérhető, melyik vonatokat rendelte meg mégis a magas minisztérium Rajka és Hegyeshalom között.
A Rajka és Hegyeshalom közötti vasúti közlekedés szüneteltetése amúgy a hülyeség iskolapéldája. A korszerű Flirt motorvonatok Győrből kimennek Hegyeshalomig, ezt kérte a minisztérium. Innen pár kilométert továbbgördülhetnének Rajkára, de ezt meg nem kéri a szaktárca. Helyette bekapcsolt fűtéssel, szunyókáló mozdonyvezetővel és kalauzzal várja a vonat, hogy elteljen annyi idő, amíg meg tudnának fordulni Rajkáról, és utána indulnak vissza Hegyeshalomból Győrbe. Aki ismeri a határköltség és a határbevétel fogalmát, az gyorsan rájöhet, mekkora baromság ez. Ki számolta ki, és milyen módszerrel, hogy ettől olcsóbb lesz a magyar vasút?
A vasárnaptól érvényes autóbusz menetrend pénteken reggel végre olvasható a neten. A menetrend készítői sajnos a nyári kormányhatározatot nem tartották be. A főváros és Győr, Eger, Szeged között (csak néhány példa) a buszok továbbra is szemtelenül versenyeznek a sűrű vasúti közlekedéssel. A szegedi expressz járatokat például vásárhelyi busznak álcázták. Ezzel az a cél, hogy a szegedi átszállásos, sűrű vasúti kapcsolatot Budapest és Hódmezővásárhely között ellehetetlenítsék. Ezen a blogon már ezerszer leírtam: ha elviszi a busz a vonat utasait, attól csak drágább lesz az államnak a vasút. A párhuzamosságok megszüntetésébe beletört a kormány bicskája.
Figyelembe véve az utasokat elriasztó áremelés bejelentését, azt mondhatom, ez a kormány belebukott a közlekedési reformba, mert biztos, hogy a kitűzött célt nem érik el. A szakértőkre elköltött százmilliók értelmetlenek voltak, hiszen a végrehajtók megvezették a döntéshozókat, a szavazatvesztéstől félő szocik pedig elszabotálták a valóban szükséges intézkedések (kedvezmények átalakítása, párhuzamosságok felszámolása, bürokrácia, felesleges szabályozások megszüntetése, hatékonyság növelése) végrehajtását.
Hónig Péter egy a sorban azon közlekedési miniszterek közül, akik az általuk felügyelt szakterület legalapvetőbb összefüggéseit sem voltak képesek átlátni. A mostani reform kisklatásáért viszont nem ő a felelős. A közúti lobbi mutyiereje döntött, egyes érdekcsoportoknak kell még pénz, megbízás, lehetőség. A közlekedési miniszter nevetséges bábbá vált, ezt mutatják a kapkodó, esetlen intézkedések is. Tulajdonképpen olyan a helyzet, hogy nyugodtan mondhatom: monnyon le.