Késik. Áll. Késik. Áll.
Már városi legenda szinten terjed, hogy valakit kirúgtak az állásából, mert soha nem tudott vonattal beérni időben a munkájába. Sok utasbosszantó vágányzár volt mostanában a vasúton, de ez a váci, ez kiverte a biztosítékot.
Vác és Göd között egy vágányon bonyolódik le Budapest legnagyobb elővárosi forgalma. Átépítik a váci állomást. Az első napok nem igazán sikerültek jól. A MÁV az utóbbi napokban meglepően nyitottan kommunikál. Először hírül adták, hogy gondolkoznak a megoldáson, majd azt, hogy megtalálták.
Az iho.hu azt írja:
(...) a kivitelező diktál. Nála az utasszempontok nem játszanak, így viszont jóval kényelmesebb a szomszédos vágánymezők bontása, a munkaszerelvény mozgatása és a felsővezeték-tartó oszlopok állítása. Talán majd eljön egy olyan világ is, ahol nem a logisztika határozza meg a tudatot.
Forrás: Immobilitási hét, in: iho.hu,2013.09.20.
A magyar vasút infrastruktúrája nagyon rossz állapotba került. Egyre több helyen indul (kénytelen indulni) felújítás, hogy legalább a múltbéli pályaállapotokat visszaállítsák. Kérdés, hogy a vasút átépítését tervező szakemberek 21. századi szemlélete biztosítható-e. Mert a fent idézett gondolatmenet szerint még nem. Nekik az volt a lényeg, hogy a felújítás a legegyszerűbb legyen, az utasok meg bírják ki valahogy ezt a kis időt. (Úgy két évet.)
Ne felejtsük el, hogy a felújítás elhúzódása miatt az egész nyári balatoni menetrend a főváros határában egy vágányon zajlott le, nem kevés késést okozva. Ne felejtsük el, hogy az esztergomi vonalat 2012-ben kezdték átépíteni, most nagyon nehézkes buszos pótlással kell az utasoknak megelégedni, és talán a jövő év folyamán sikerül a munkát befejezni. Építkezés tehát sok van, és ha jobb vasutat szeretnénk, folyamatos építkezésekre kell felkészülni. Csak közben nehogy elfogyjanak az utasok.
Vácon ez a veszély nem fenyeget, ott olyan sok az utas, hogy nem lehetett nem szolgáltatói szemlélettel dolgozni. Mert messze a fővárostól, a kiszolgáltatott alkalmi utas baja sokszor észrevétlen marad. Hányszor fordult elő, hogy a csatlakozó vonat utasai még látták a másik vonatot, amit az orruk előtt küldtek el. Hányszor fordult elő, hogy a vonat egyszercsak megállt, állt öt percig, tízig, húszig, és a vasutasok eltűntek, nem mertek szembenézni a kérdéseket feltevő utasokkal. Vácon a fővárosban dolgozó öntudatos tömeg miatt ezt nem lehetett észrevétlenül csinálni. A sajtó és a helyi politika is figyelt e témára.
Ez a váci eset akkor hasznos, ha fordulópont lehet. Igenis eleve utasközpontúan kell tervezni a felújítást. A lehető legnagyobb munkavégzési fegyelem, a hibák gyors kiszűrése elengedhetetlen. El kell magyarázni az utasoknak, mi miért történik. Bocsánatot kell kérni, ha nem jól sül el a dolog.Most úgy tűnik, a nyomás olyan nagy volt, hogy a vasút cégei összeszedték magukat. Megoldásokon töprengenek, javítják a tájékoztatást a helyszínen és a médiában is.
Az elvárás egyértelmű: partnernek, ügyfélnek kell tekinteni a szolgáltatás igénybe vevőjét. Szolgáltatott, ne kiszolgáltatott legyen.

A kép
Mindenki a Balatonra szeretne utasokat vinni. A buszos is, a vasutas is. A kettő között továbbra sincs kapcsolat. Talán az
A pálya felújítása lassan végéhez ér Budapest és Székesfehérvár között. A Velencei-tónál már minden ragyog a vadonatúj állomásokon. Látványos, ahogy átszalad a vonat.
Kezdődik egy óriási vasúti járműprojekt. Eldőlt, hogy a hitelre vásárolt piros
A fenti mondatban azonban a felújítás szón van a hangsúly. Ha valami csoda folytán nem kap a magyar vasút elképesztő mennyiségű pénzt járművásárlásra, akkor jövőben a tisztességes, de szerény szolgáltatást várhatjuk el. Ehhez
Bemutatta
A felújításoknál azért fontos tudni, hogy ma már jelentősen lecsökkent a vasútállomások szerepe. A jegypénztár miatt mennek be az utasok, rossz idő esetén meg szeretnének fedett helyen várakozni. A klasszikus vasútállomások nagy terei azonban ritkán telnek meg, egyre több a bezárt váróterem.
Holnaptól él az új vasúti menetrend, és hirdeti is a MÁV-START a honlapján, hogy Lajosmizse, Eger és Békéscsaba felé jobb lesz a vasúti közlekedés.
A mellékvonalak körüli politikai vita hevében kevés közfigyelem jutott a másodvonalbeli fővonalaknak. Pedig ezeket lehet leghatékonyabban újjáéleszteni. A teljes zempléni vasút gatyába rázása például 
Hogy mit lehet kezdeni a 30 éves kocsikkal, nem tudom. Elvileg az öreg járművet is rendben lehet tartani. A MÁV Nosztalgia Kft.-nek legalábbis sikerül... Amíg nincs pénz újra, onnan kellene fenntartói igényességet importálni. Ha gondos kezek munkája jutna eszembe először a régi kocsiban, jobban tudnám szeretni.
beszerzésére, amelyek kevesebbet ordítanak, de nagyobbat rántanak a balatoni vonatokon. (Szezonhoz igazított példa.) Biztos fontos dolog a GYSEV fejlesztése, de talán hatékonyabb lenne a jóval forgalmasabb MÁV vonalakra fordítani pénzt. Biztos, hogy megfelelő arányban jut pénzhez a két cég?